Elisabetta Neri è un'archeologa specializzata sul Tardo Antico, in particolare sulle produzioni e i monumenti.
Ha una formazione duplice, letteraria (lettere classiche, archeologia) e scientifica (fisico-chimica per i beni culturali).
Laureata in lettere classiche e specializzata in Archeologia all’Università del Sacro Cuore di Milano (rel. S. Lusuardi Siena), ha qui ottenuto nel 2012 un Dottorato di ricerca in archeologia e archeometria. La sua tesi, sui materiali e le tecniche dei mosaici parietali milanesi (III-XII secolo) nell’ambito delle produzioni mediterranee, è stata realizzata in collaborazione con il Laboratorio di Analisi dei Materiali Antichi a Venezia (tutor M. Verità), ha ottenuto il premio "Claudia Maccabruni" ed è stata pubblicata nella "Bibliotheque d'Antiquité Tardive" (Brepols).
Un soggiorno di lunga durata all’Università Paris-Sorbonne (tutor F. Baratte) e Paris-Nanterre (tutor J.P. Caillet) durante il dottorato le ha permesso di far conoscere al mondo accademico francese i suoi lavori e il suo approccio e di collaborare con il laboratorio di diagnostica del patrimonio culturale dei Musées de France (C2RMF), in particolare sul vetro (I. Biron) e sull’oro (M.F. Guerra).
Negli anni post-dottorali ha allargato i suoi orizzonti di ricerca, fino ad allora concentrati sull’Italia settentrionale, al mondo bizantino, lavorando come membro di missioni internazionali italiane (Hierapolis di Frigia) e francesi (Albania: Butrinto, Durazzo, Elbasan e Komani; Turchia: Mar Gabriel), con posizioni di responsabile di settore o di esperta dei materiali metallici, vitrei, musivi, scultorei. È stata ricercatrice a tempo determinato tra 2012 e 2014 al Labex RESMED in archeologia (tutor F. Baratte); dal 2015 al 2016 a Paris-Sorbonne in fisico-chimica per i beni culturali (tutors P. Colomban e P. Walter); dal 2016 al 2018 al CNRS-IRAMAT CEB (Orléans) come material scientist, nel progetto ERC "GlassRoutes" (p.i. N. Schibille); nel 2019 all’Università di Paris-Nanterre in archeologia e storia dell’arte.
A seguito di una collaborazione con l’INP di Tunisi e il museo del Bardo, iniziata nel 2015 nell’ambito del "Corpus des sculptures romaines de la Proconsulaire" (dir. F. Baratte e F. Bejaoui), ha ottenuto una Individual Fellowship Marie Sklodowska-Curie (2020-2022) al Centre européen d’archéométrie dell’Università di Liegi (Belgio) per sviluppare un progetto sulla policromia delle statue. L’allargamento di questo tema di ricerca ad altre collezioni (in Tunisia, Francia, Italia e Belgio) la portano ad esplorare il significato culturale del colore nel periodo di transizione tra mondo romano e medievale. Attraverso lo studio fisico-chimico delle micro-tracce di colore conservate, la restituzione virtuale dei colori perduti, il confronto con quelli documentati in pittura e mosaico e il dialogo con le fonti scritte che li descrivono, cerca di capire l’evoluzione dei codici cromatici in relazione ai fenomeni tecnici e culturali.
Autrice di oltre 100 pubblicazioni, tra cui 6 volumi, ha svolto incarichi di docenza di metodologia della ricerca archeologica e di archeologia post-classica in diverse università italiane (Pavia) e francesi (Paris-Sorbonne, Paris-Nanterre). Tra 2014 e 2018 ha insegnato storia romana (Università di Cergy-Pontoise) e bizantina (Paris-Sorbonne). Nell’ambito di questi insegnamenti ha coltivato i suoi interessi per la storia religiosa del tardoantico e l’archeologia dei sensi.
Spesso invitata a seminari internazionali in Inghilterra (e.g. Università di Oxford), Spagna (e.g. Casa de Velázquez), Francia (e.g. Collège de France), Svizzera (e.g. Università di Losanna), Belgio (e.g. ULB) e Italia (e.g. Università di Padova), ha organizzato convegni e mostre con, ad esempio, il MUCEM a Marsiglia, il Museo del Louvre, l’Università Paris-Sorbonne. Referee di riviste archeologiche e archeometriche di classe A, è stata nominata revisore per i progetti FNRS in Belgio (2018-2023) e FNS in Svizzera (2022).
Abilitata alla docenza universitaria in Italia (L/ANT10, II fascia) e in Francia (MCF, sezione 21), è membro dell’Unità di Ricerca del CNRS Orient & Méditerranée e dell'Accademia Ambrosiana di Milano.
Legenda
Archaeologist, author of more than a hundred scientific publications I practice my discipline in the archaeological field (excavations and museums) and in physico-chemical laboratories specialized in heritage sciences. The main goal of my work is connecting material culture, considered in its technical and physico-chemical components, to the existential culture (history of mentalities and religions), as revealed by written and iconographical sources, in order to reconstruct the cultural transitions between the Roman empire and its heirs (Byzantine empire and Germanic kingdoms). This approach, that not only interweaves different methods, deriving both from the sciences and the humanities, but also crosses the chronological boundaries imposed by academic disciplines, is reflected in my bibliography, which merges archaeology (object and monuments), cultural heritage sciences/material sciences and the history of religions, taking into consideration both the Roman and the Early Medieval periods. Collaborating, as a scientific expert, in international interdisciplinary projects, archaeological missions, physico-chemical laboratory, exhibitions, I have structured ad hoc teams, heading interdisciplinary and international projects.
Personal information
NERI Elisabetta; ORCID: 0000-0003-3039-3792
Date and place of birth: Varese (Italy), 5 August 1979, 3 children (12, 9, 5 years); Nationality: Italian & French
Education
30/03/2012 PhD in Archaeology & Archaeometry, UCSC, Milan (Italy) Thesis title: Tessellata vitrea tardoantichi: produzione, archeologia, archeometria. Supervisor: S. Lusuardi Siena & M. Verità (evaluation: excellent) 09/2010-09/2012 Visiting Scholarship at Paris-Sorbonne (France) (supervisor: F. Baratte) 09/2009-08/2010 Visiting Scholarship at Paris-Nanterre (France) (supervisor: J.-P. Caillet) 19/11/2007 Diploma of Specialization in Archaeology, UCSC, Milan (Italy) (cum magna laude) 4/07/2003 Master degree in Ancient Literature, UCSC, Milan (Italy) (cum magna laude)
Current position
12/2022-12/2025 Tenure-track researcher (RTDA), Archaeological methodology (L-ANT/10), University of Florence
Previous Positions
11/2020 – 11/2022 Marie Sklodowska-Curie IF – PolyCRomA project (score 98.8/100) U.R.A.A.P., University of Liege (Belgium) (supervisor: D. Strivay) (178 320€)09/2018 - 08/2019 Fixed-term lecturer (ATER), Paris-Nanterre University (France) (30 000€) 04/2016 – 03/2018 Researcher (ERC, GlassRoutes, p.i. N. Schibille), CNRS, Orléans (France) (85 000€) 02/2015 – 03/2016 Post-doc, Université Paris-Sorbonne (France) (sup.: P. Walter & P. Colomban) (36 000€) 09/2012 – 09/2014 Post-doc, Labex RESMED (Collège de France), Paris (sup.: F. Baratte) (72 000€)
Fellowships and awards
2022 MSCA-Young Researcher-PNRR – COLORCONCEPT, Unifi (score 15/15, 295 000€), PI2021 Incitant FNRS “promising candidate ERC” (4 500€), PI2020 -22 MSC-IF – projet PolyChRomA, ULiège (score 98.8/100, 178 000€), PI2015 Fellowship, Paris-Convergence, Université Paris-Sorbonne (100 000€), PI2010 International Award “Claudia Maccabruni”, AIHV (2 000€)2009 Scholarship “Séjour à Paris”, INHA, Paris, France (2 500€)2017- Italian national scientific habilitation to university teaching (“II fascia”, sect. 10/A1)2014-2018; 2018-2022; 2022-2026 French Qualification to university teaching (MCF, section 21)
Supervision of 5 PhD and 20 graduate students, of which ongoing:
- M. Chebbi at Sorbonne-Université- M. Souris at Uliège- E. Gadatea at University of Bari- 5 MA students of Archaeometry (ULiège), Late Antique and Byzantine history (Paris-Sorbonne)
Teaching activities
Lecturer (full courses at Bachelor and Master levels): more than 1500 hours
2023- Univ. of Florence: Methodology of archaeology, Archaeology of the productions (in Italian)2020–2023 Univ. of Pavia: Post-classical archaeology in the Mediterranean world (in English, 20 students)2019–2020 Paris-Nanterre: Early Christian Archaeology (in French, 350 students + 85 e-learning)2015–18, 2021 Paris-Sorbonne: Methodology of Archaeology, Early Christian iconography; Byzantine history; Late Antique archaeology (in French, 80 students)2014–2022 Cergy-Pontoise University: Greek and Roman religious history (in French, 80 students), Classical history and archaeology (in French, 300 students)2004–2014 UCSC (Italy): Early Christian archaeology, Archaeological methods (in Italian, 20 students)
Invited lecturer
11/2021 Oxford, MFO, Talks on Archaeology, Archeometry and Digital HumAnities (TAADHa)02/2016 Arles, Getty Foundation, “Mosaikon” program01/2016 University of Padua, Winter school “The golden legacy”07/2015 UCSC, Summer school “EXPOsizioni”03/2014 University of Padua, Winter school “Fragments in context”05/2013 Paris-Nanterre University, “Interior decoration”, Narnia program10/2012 University of Cyprus, “Mosaics in the field”, Narnia program
Full details of teaching activities
Subject
Course
Institution
Year
Level
Hours
Language
Archaeology
Post-classical archaeology in the Mediterranean world (remote learning)
Università di Pavia
2020/2021
2021/2022
2022/2023
MA
36
45
En
Archaeological methodology
Università di Firenze
2023/2024
BA
It
Université Paris – Sorbonne
2016/2017
2017/2018
24
Fr
Université Paris-Nanterre
2019/2020
Funerary art and archaeology
8
Foundations of archaeology
32
Iconography
Biblical and Early Christian iconography
Université Paris-Sorbonne
Archaeometry
Physico-chimique pour le patrimoine
2018/2019
4
Byzantine history
History of the Byzantine Empire (4th-10th c.)
Université Paris IV - la Sorbonne
2015/2016
27
State and religions in the Byzantine empire
Ancient history
Greek history
Université de Cergy-Pontoise
2014/2015
Religious history of the Late Empire
24+24
Rome and the world from Kingdom to Empire
Foundations of ancient history
24+48
Master MEEF, préparation au concours du CAPES
52
Early Christian archaeology
UCSC, Milano (specialization school)
2013/2014-
Post-graduate
70
Art history
Early Christian and Early Medieval art
L1, S1
27+72
72
Early Christian and Early Medieval art (remote learning)
60
History of Medieval art 2
(Romanesque and Gothic) (remote learning)
27+24
Heritage conservation
Istituto centrale del restauro, Roma
2013/2014
10
Medieval archaeology
UCSC, Milano
2004/2005-
2012/2013
180
Archaeology of places of worship
90
Production archaeology
Istituto di Studi Liguri
2006
Total
1556
Organisation of scientific meetings
Organisation of conferences
2021 “Polychroma: The meaning of colours in Roman sculpture”, 100 participants, Liège (with D. Strivay) 2019 “Il vetro in transizione (IV-XII secolo)”, 50 participants, Cosenza (with G. Noyé, A. Coscarella) 2015 “Religions et sensorialité”, 100 participants, Collège de France, Paris (with B. Caseau)2009 “Piazza Duomo prima del Duomo”, 50 participants, Milan (with S. Lusuardi Siena, F. Airoldi, C. Baratto, E. Spalla)2007 “Del fonder campane”, 100 participants, UCSC, Milan (with S. Lusuardi Siena)
Scientific committee of conferences
2014 “Cuivres, bronzes et laitons”, 100 participants, Namur, Belgique (invité par N. Thomas)
Seminar cycles
2019–2022 “Techniques au Top” (with A. Charpentier, F. Dugast, J. Masquelier) 2017-2019 “Religions et sensorialité” (with B. Caseau)
Organisation of exhibitions (selected)
Scientific advisor: Musée nationale d’archéologie, Saint-Germain en Laye (France): Patrimoniochromies project (forthcoming, 2025; dir. P. Jockey, R. Thomas/Fondation Sciences et patrimoines) Scientific advisor: « Or ! » (Marseille, MUCEM, 25 April-10 September 2018 ; scientific curator Ph. Jockey) Exhibition curator: “Non esiste in tutto il mondo una chiesa più bella”. San Lorenzo Maggiore a Milano (Milano, antiquarium A. Levi, April-November 2014)
Institutional responsibilities
Administrative responsibilities
2022 In charge of Classics module within MEEF (teaching, education and formation) MA at Paris-Cergy University2019 Organizer of e-learning course at Paris-Nanterre University
Project leader
2022-25 PI COLORCONCEPT (MSCA-young researcher-PNRR, University of Florence, 295 000€)2021 PI COLOURSLOST (ERC StG candidate; interviewed, final evaluation B+ - not funded)2016-2022 co-director S. Lorenzo maggiore a Milano (UCSC-Soprintendenza, with S. Lusuardi Siena)2020-22 PI PolyCRomA: the meaning of colour in Roman Africa (MSCA-IF, University of Liège, 178 000€)2016-2020 co-director Glass production in Byzantine Italy (EFR-École des Chartes-CNRS, with G. Noyé, A. Coscarella, N. Schibille)2015-2021 co-director Rituels religieux et sensorialité (Labex RESMED, with B. Caseau)2015 PI COBLARCHEO (programme Paris-Convergence, Université Paris-Sorbonne, 50 000€)2013-16 PI for 2 projects:AGLAOS and ATECO (EU-CHARISMA program, C2RMF, Paris, 5 000€)
Project member (ongoing)
Patrimoniochromies (dir. P. Jockey, R. Thomas): Paris-Nanterre University/Fondation Science & PatrimoineRitual gestures in Byzantium and abroad (dir. B. Caseau and D. Krueger)Byzantine Heritage of southern Italy (dir. P. Arthur)Peuplement des Balkans occidentales (dir. E. Nallbani, CNRS-École Française de Rome)Corpus des statues romaines d’Afrique (dir. F. Baratte, F. Béjaoui)Corpus des mosaïques d’Albanie (dir. M.P. Raynaud)Expert steering committee for the restoration of S. Lorenzo in Milan (dir. A. Ranaldi)
Field responsibilities as director, expert or in charge of a sector
2024 (planned) scientific director of the training excavation at Montaione2021- member of the Franco-Tunisian archaeological mission at Dougga (dir. V. Brouquier-Reddé)2016- INP-Tunis/Musée du Bardo, dir. F. Baratte, F. Béjaoui (2/year)2016- Archaeological mission member at Komani (Albania), dir. E. Nallbani (1/year)2014- Surveying mission member for the “Corpus des mosaïques d’Albanie”: Butrint, Durres, Elbasan, dir. M.-P. Raynaud (1/year)2012-2017 member of the Italian Archaeological Mission at Hierapolis (MAIER/Italyan kazı Heyeti Pamukkale), dir. F. D’Andria/G. Semeraro (Università del Salento) (1/year)2013 Surveying mission member at Mar Gabriel, dir. A. Desreumaux
Previous fieldwork
2003-2010 16 excavation campaigns in Northern Italy with report (cooperation with Italian universities, Soprintendenze and archaeological firms: SLA, SAP, RA.GA.) 5 material cataloguing campaigns
Reviewing activities
Project reviews for national scientific agencies:
- NSC Poland (2023): as expert in glass production- FNS, Switzerland (2022/23) as expert in Late Antique history and archaeology- FNRS, Belgium (2018/22) as expert in archaeology and archaeometry
Journal referee:
Journal of Archaeological Science, Archaeometry, Archaeological and Anthropological Sciences, Convivium, Archeologia Medievale, Cahiers de Civilisation médiévale, Revue archéologique
Book reviews (by invitation):
Cahiers de civilisation médiévale, Revue d’Antiquité tardive, Revue archéologique, Archéologie Médiévale
Memberships
Honorary Academic member of the Accademia Ambrosiana, Milan (IT)Associated member, CNRS-UMR 8167 “Orient & Méditerranée” (FR)Association Internationale pour l’Antiquité tardiveAssociation Internationale pour les études byzantines
Major Collaborations ongoing
Universities :
Paris-Sorbonne (FR): F. Baratte, B. Caseau, C. Michel D’AnnovilleUniversité de Toulouse (FR): A. Dardenay, A. Grand-ClémentUniversità di Bologna (Ravenna) (IT): M.C. CarileOxford University (UK)/Çanakkale Onsekiz Mart University (TR): T. Sare Agtürk (expected collaboration)
Scientific institutions:
INP, Tunis (TN): F. Béjaoui, N. Nasr, A. RiadhArchaeological Institute, Tirana (AL): A. IslamiSoprintendenza Archeologia belle arti e paesaggio della Lombardia (IT): A.M. Fedeli
Physico-chemical laboratories (selected):
LAMS, Paris (FR): P. Walter, A. BrunelleCEA, Liège (BE): D. Strivay, L. Van Wersch
Museums (selected):
Bardo Museum (TN): F. Nait-YghilMusée Royal de Mariemont (BE): R. Veymiers, N. AmorosoMusée Royal Art & histoire, Bruxelles (BE): C. EversMusée d’Arles antique (FR): R. WycheMusei Civici di Milano (IT): A. ProvenzaliMusée Saint-Raymond, Toulouse (FR): P. Capus
Career Breaks
Maternity leave: May 2018-Oct2018 / Oct 2014-Jan 2015 / Dec 2010-March 2011
Publications
Summary by type and topic
Type of publication
Number
Topic and language
Authorship
History of religions
single author
co-dir.
1st author
2nd author
Monographs
3:
2 IT, 1 FR
1:
FR/EN
2
1
Book directions
2:
IT
IT/FR
Papers
in peer-reviewed journals
17: 11 IT, 4 FR, 2 EN
16:
1 IT, 15 EN
11
31
5
Book chapters
42
26:
18 IT, 4 FR, 4 EN
9: 2 EN, 2 FR, 5 IT
7: 5 FR, 2 IT
21
29
Proceedings
22
9 IT, 6 FR, 1 EN
5: 4 IT, 1 FR
FR
6
17
Reviews
7
6: 5 FR, 1 IT
Notes and exhibition catalogs
1 IT, 2 FR
1: FR
3
Film
Websites
1: EN
Handbooks
Books
1. E. Neri, Polychroma. The meaning of colours in Roman and Early medieval sculptures, Silvana editoriale (forthcoming)2. M.P. Raynaud, E. Neri, A. Islami, Corpus des mosaiques d’Albanie 2 : les églises de l’Egnatia, Ausonius (forthcoming)3. B. Caseau Chevallier, E. Neri, Rituels religieux et sensorialité (Antiquité et Moyen Age). Parcours de recherches, “Biblioteca d’arte”, Silvana Editoriale, Cinisello B. (2021).4. A. Coscarella, E. Neri, G. Noyé, Il vetro in transizione (IV-XII secolo), Produzione e commercio in Italia meridionale e nell’Adriatico, “Themata”, Edipuglia, Bari (2021).5. E. Neri, Tessellata vitrea in età tardoantica e altomedievale: produzione dei materiali e loro messa in opera. Considerazioni generali e studio dei casi milanesi, “Bibliothèque d’Antiquité Tardive”, Brepols, Turnhout (2016).6. S. Lusuardi Siena, E. Neri, “Non esiste in tutto il mondo una chiesa più bella”. Conoscere, valorizzare e divulgare il patrimonio di S. Lorenzo Maggiore a Milano, Edizioni ET, Milano (2015).7. S. Lusuardi Siena, E. Neri, Del fonder campane. Dall’archeologia alla produzione, quadri regionali per l’Italia settentrionale (Atti del convegno, Milano 23-25 febbraio 2006), All’Insegna del Giglio, Firenze (2007).8. E. Neri, De campanis fundendis. La produzione di campane nel medioevo tra fonti scritte ed evidenze archeologiche, Vita e Pensiero, Milano (2006).
Papers in peer-reviewed journals
9. E. Neri, A. Ceresa Mori, A.M. Fedeli, I luoghi del potere della Milano di Ambrogio: le testimonianze archeologiche, in Ambrogio e la politica (Studia ambrosiana), 2023 (accepted), 35 pp.10. E. Neri, “Hard sciences” e materiali vitrei. Verso la costruzione di una fonte archeologica e storica, “Archeologia Medievale” 50, 2023 (accepted), 14 pp.11. E. Neri, E. Morvillez, Dessiner le regard. Remarques sur le traitement des yeux par les sculpteurs, les peintres et les mosaïstes dans l’art romain, « Pallas, revue d’études antiques » 122, 2023, p. 157-186. 12. M.F. Guerra, E. Neri, M. Radtke, Gold leaf tesserae: tracing the origins of gold using synchrotron-based techniques, “The European Physical Journal Plus” 138, 2023, Article number: 12713. E. Neri, M. Alfeld, N. Nasr, L. de Viguerie, Ph. Walter, Unveiling the paint stratigraphy and technique of Roman African polychrome statues, “Archaeological and Anthropological Sciences” 14, 2022, Article number: 118 14. E. Neri, N. Nasr, D. Strivay, Ancient Restoration in Roman Polychromy: Detecting Aesthetic Changes?, “Heritage” 5, 2022, p. 829-848.15. E. Neri, C. Bouvier, L. de Viguerie, A. Brunelle, N. Nasr, F. Béjaoui, F. Baratte, P. Walter, Wax finishing in Roman polychrome statuary: Ganosis on the colossal head from Dougga (Tunisia), “Journal of Cultural Heritage” 51, 2021, p. 29-36.16. P. Greppi, E. Neri, L. Schiavi, L’ottagono di Sant’Aquilino a Milano. Aggiornamenti sui cantieri tardoantichi e medievali, “Archeologia dell’architettura”, 2022, p. 83-104.17. E. Neri, Ambrogio e Agostino: spazi e pratiche battesimali a Milano e in Nord Africa a confronto, “Studia Ambrosiana” 13, 2019, p. 207-246.18. E. Neri, N. Schibille, M. Pellegrino, D. Nuzzo, A Byzantine connection: Eastern Mediterranean glass in medieval Bari, “Journal of Cultural Heritage” 38, 2019, p. 253-260.19. N. Schibille, E. Neri, C. Ebanista, M. Ramzi Ammar, F. Bisconti, Something old, something new: 4th- to 9th-century glass mosaics from the catacomb of San Gennaro (Naples), “Journal of Archaeological Science: Reports”, 20, 2018, p. 411-422.20. E. Neri, R. Marchisio, L. Turconi, Le pitture della galleria superiore della cappella di S. Aquilino a Milano, “Rivista d’Archeologia”, 2018, p. 125-149.21. E. Neri, De-gild, re-gild, erase: the decorations of Paleo-Christian churches (4th-6th c.). The morals of religion and the political discourse of erasure and obliteration - the role of materials, “Kermes” 101-102, 2018: L’Éclat et son effacement dans les sociétés anciennes et contemporaines : Ses mots, ses gestes et ses scénographies (ed. Ph. Jockey), p. 11-21.22. E. Neri, B. Gratuze, N. Schibille, The trade of glass beads in early medieval Illyricum: towards an Islamic monopoly, “Archaeological and Anthropological Sciences”, 11, 2018, p. 1107-1122.23. E. Neri, Desuper tegens universa musivum. Les coupoles du complexe de St. Laurent à Milan, in Tra terra e cielo. Gli edifici a cupola tra la tarda Antichità e l’altomedioevo, eds. V. Ivanovici, C. Croci, “Etudes de Lettres”, 307, Lausanne 2018, p. 43-64. 24. E. Neri, The mosaics of Durres amphitheatre: an assessment using technical observations, in “Antiquité tardive”, 25, 2017, p. 333-354.25. E. Neri, I. Biron, M. Verità, New insights into Byzantine glass technology from loose mosaic tesserae from Hierapolis (Turkey). PIXE/PIGE and EPMA analyses, “Archeological and anthropological science”, 10, 2017, p. 1751-176826. E. Neri, B. Gratuze, N. Schibille, Dating the mosaics of the Durres amphitheatre through interdisciplinary analysis, “Journal of Cultural Heritage”, 28, 2017, p. 27-36. 27. N. Kopczynski, L. de Viguerie, E. Neri, N. Nasr, Ph. Walter, F. Bejaoui, F. Baratte, Polychromy in Africa Proconsularis: investigating Roman statues using X-ray fluorescence spectroscopy, “Antiquity”, 91 (355), 2017, p. 139-154.28. E. Neri, M. Jackson, M. O’Hea, T. Gregory, M. Blet-Lemarquand, N. Schibille Analyses of glass tesserae from Kilise Tepe: new insights and a reassessment of an early Byzantine production technology, “Journal of Archaeological Science: Reports”, 11, 2017, p. 600-612.29. E. Neri, C. Morvan, Ph. Colomban, M.F Guerra, V. Prigent, Late Roman and Byzantine Mosaic opaque “Glass-ceramics” Tesserae (5th-9th century), “Ceramics International”, 42 (16), 2016, p. 18859–18869.30. E. Neri, S. Catacchio, Un atelier protobizantino per il riciclaggio del vetro a Hierapolis di Frigia, “Orizzonti”, XVII, 2016, p. 11-26.31. E. Neri, M. Verità, I. Biron, M.F. Guerra, Glass and gold: analyses of 4th-12th centuries Levantine mosaic tesserae. A contribution to technological and chronological knowledge, “Journal of archaeological science”, 70, 2016, p. 158-171.32. E. Neri, S. Lusuardi Siena, P. Greppi, Il problema della cronologia del cantiere di San Lorenzo a Milano. Vecchi e nuovi dati a confronto, “Studia ambrosiana”, 9, 2015, p. 115-164. 33. E. Neri, E. Spalla, S. Lusuardi Siena, Il complesso episcopale di Milano: dall’insediamento romano al duomo visconteo. Una problematica sintesi diacronica, “Hortus Artium Mediaevalium”, 20, 2014, p. 192-205.34. E. Neri, Le parole e le cose. La trasmissione del sapere e l'archeologia. Riflessioni ed esempi, “Archeologia Medievale”, XLI, 2014, p. 69-87.35. E. Neri, Les cloches : construction, sens, perception d'un son. Quelques réflexions à partir des restes archéologiques des fours à cloches, « Cahiers de civilisation médiévale », 55 (2012) : Les cinq sens au Moyen Age, p. 473-496, reissued in Les cinq sens au Moyen Age, éd. E. Palazzo, Editions du Cerf, Paris 2016, p. 369-406. s36. E. Neri, M. Verità, Glass and metal analyses of gold leaf tesserae from 1st to 9th century mosaics. A contribution to technological and chronological knowledge, “Journal of Archaeological Science”, 40, 2013, p. 4596-4606.37. E. Neri, Vraisemblable et invraisemblable selon l'archéologie dans le De diversis artibus : quelques exemples, “Miscellanea Mediaevalia”, Bd. 37: Zwischen Kunsthandwerk und Kunst – Die ›Schedula diversarum artium‹, 2013, p. 196-222.38. E. Neri, S. Lusuardi Siena, La basilica portiana e S. Vittore al Corpo: un punto di vista archeologico, in Ambrogio e l’arianesimo, “Studia Ambrosiana”, 7, 2013, p. 147-192. 39. E. Neri, Utilisation et production de tesselles de mosaïque à l’époque romane d’après Théophile, “Cahiers de Saint-Michel de Cuxa”, 43, 2012, p. 29-39.40. A. Conventi, E. Neri, M. Verità, SEM-EDX analysis of ancient gold leaf glass mosaic tesserae, in Proceedings of the 12th European Workshop on Modern Development and Applications in Microbeam Analysis – EMAS 2011 (Angers, 15-19 May 2011), “Materials Science and Engineering”, 32, 2012, 012007. 41. B. Bruno, E. Neri, B. Portulano, M. Ibsen, E. Faccio, Ricerche archeologiche presso l’oratorio di San Rocco a Illasi, “Archeologia Veneta”, 2010, p. 3-67.42. E. Neri, Tra fonti scritte ed evidenze archeologiche: un modello per interpretare i resti materiali della produzione di campane, “Archeologia Medievale”, XXXI, 2004, p. 69-114.43. E. Neri, I. Vaj, La ricerca del Volto Santo, “Quaderni del Centro Studi Lunensi”, 8, 2004, p. 115-162.44. E. Neri, La fusione di campane in Lunigiana: il contributo dell’archeologia alla memoria di una tradizione, “Quaderni del Centro Studi Lunensi”, 8, 2004, p. 79-114.
45. E. Neri, Les couleurs des portraits de la collection du Musée du Bardo, in Les sculptures romaines du Musée du Bardo, 1, eds. F. Baratte, F. Béjaoui, N. de Chaisemartin, “L'atelier du sculpteur”, 2, Ausonius, Bordeaux, 2022, p. 229-249 + contribution to 26 catalogue entries: 4, 6, 7, 9, 12, 15, 16, 18, 22, 53, 73, 86, 88, 89, 112, 114, 116, 117, 120, 121, 122, 123, 128, 132, 138, 13946. F. Baratte, E. Neri, F. Béjaoui, Un militaire en Diomède : l’Hadrien controversé de l’Odéon de Carthage, in Les mille visages de l’honneur. Formes et fonctions de la statuaire honorifique à l’époque impériale, Actes des IIIes rencontres autour de la sculpture romaine (Arles, 8-9 novembre 2019), eds. G. Biard, V. Gaggadis Robin, N. De Larquier, “L'atelier du sculpteur”, 3, Ausonius, Bordeaux, 2023, p. 215-230 47-50. Milano. Piazza Duomo prima del Duomo. La cattedrale di Santa Tecla perduta e ritrovata. Archeologia del complesso episcopale milanese, eds. S. Lusuardi Siena, Filippo Airoldi, Elena Spalla, Silvana, Cinisello B., 2023: a. E.Neri, E. Spalla, Gli scavi della MM3 in Piazza Duomo: un percorso diacronico, p. 52-59 b. E.Neri Frammenti di un sublime lacunar? Tessere sparse e lacerti dei mosaici parietali di San Giovanni alle Fonti (V-VI secolo), p. 144-160 c. E. Neri, I pavimenti musivi di Santa Tecla, p. 302-315 d. E. Neri, Una nota sull'architettura delle prime fasi paleocristiane di Santa Tecla, p. 808-81351-55. Rituels religieux et sensorialité (Antiquité et Moyen Age). Parcours des recherches, eds. B. Caseau, E. Neri, “Biblioteca d’arte”, Silvana, Cinisello B., 2021: a. E. Neri, B. Caseau Chevallier, Introduction, p. 7-19 b. B. Caseau Chevallier, E. Neri, La question de la sensorialité en histoire antique et médiévale, p. 21-61 c. B. Caseau Chevallier, E. Neri, M. U, Les processions à Byzance : une expérience multisensorielle et performative, 137-175 d. E. Neri, Les mosaïques pariétales des églises à la lumière des couleurs : images et inscriptions (IVe-VIe siècles), e. Conclusion56-64 Il vetro in transizione (IV-XII secolo). Produzione e commercio in Italia meridionale e nell’Adriatico, eds. G. Noyé, A. Coscarella, E. Neri, “Themata”, Edipuglia, Bari, 2021: a. E. Neri, Produzione e circolazione del vetro nell’alto medioevo: une entrée en matière, p. 19-31. b. C. Ebanista, F. Bisconti, E. Neri, L’approvvigionamento delle tessere vitree della catacomba di S. Gennaro a Napoli in età tardoantica e altomedievale: riuso e flussi commerciali, p. 65-99. c. G. Noyé, E. Neri, Riuso, riciclaggio e importazione del vetro a Sibari/Thurii nella tarda Antichità, 101-119 d. N. Laghezza, E. Neri, G. Schiavarello, Le rotte di importazione del vetro ad Egnatia in età tardoantica (secc. IV- VI), p. 133-160. e. P. Arthur, G. Mastronuzzi, S. Catacchio, E. Neri, I reperti vitrei di Vaste e Apigliano (IV-XI sec.): riciclaggio e continuità delle importazioni orientali, p. 183-201 f. D. Nuzzo, M. Pellegrino, E. Neri, Archeologia del vetro a Bari: dallo scavo allo studio archeometrico, p. 203-2015. g. E. Neri, M.-P. Raynaud, Le verre des mosaïques d’Albanie : continuités et ruptures des importations et des techniques de production, p. 247-262. h. E. Neri, E. Nallbani, Les routes de circulation du verre en Illyricum (VIe-XIe s.). Une étude préliminaire sur deux sites en Albanie du Nord : Lezha et Komani, p. 263-288. i. E. Neri, G. Noyé, Dal reperto vitreo al contesto storico : considerazioni conclusive, p. 303-314.65. E. Neri, Les verres de la basilique est de Xanthos, in La basilique Est de Xanthos, ed. J.P. Sodini, Ausonius, Bordeaux, in press 66. E. Neri, Matérialité et signification de l’écriture dans les mosaïques pariétales des églises (Ve-VIIIe s.) : iconicité et perception des tituli, in Traversées. Limites, cheminements et créations en épigraphie, eds. V. Debiais, M. Uberti, « B@lades » 3, Presses de l’Université de Pau et du Pays de l’Adour, Pessac, 2023.67-68. La cappella di S. Aquilino in S. Lorenzo Maggiore a Milano, ed. A. Ranaldi, Silvana, Cinisello B., 2021: a. E. Neri, P. Greppi, La costruzione del mausoleo: elementi per la definizione delle fasi tardoantiche, p. 123-137. b. F. Sacchi, E. Neri, Capitelli corinzieggianti e lesene da S. Aquilino: tipologia, colore e cronologia di alcuni elementi architettonici reimpiegati nel decoro tardoantico, p. 153-161. 69. E. Neri, La scienza dei materiali e la “cultura esistenziale”: una via possibile per la ricerca in archeometria, in Tiziano Mannoni. Attualità e sviluppi di metodi e idee, “Biblioteca dell’Istituto di Storia della Cultura Materiale”, All’Insegna del Giglio, Firenze, 2021, vol. 2, p. 59-66. 70. E. Neri, Glass hand grenades from Shkodra: an archaeological trace of the 1478 siege of the city?, in A companion to the study of Scodra, eds. P. Dyczek, S. Shpuza, “Scodra. From Antiquity to Modernity”, vol. I, Warsaw 2021, p. 313-317.71. E. Neri, Il vetro dei mosaici occidentali: produzione e commercio (V-X sec.), in Le suggestioni del vetro. Materie prime, tecniche di produzione, contesti d'uso, circolazione dei manufatti, eds. M. Beghelli, P.M. de Marchi, Roma 2019, p. 49-60.72-74. Corpus of the Mosaics of Albania, vol. I: Butrint, ed. M.P. Raynaud, Ausonius, Bordeaux, 2018: a. E. Neri, Nymphaion: mural mosaics in the three niches, p. 57-63 b. E. Neri, Glass material of Roman and Byzantine mosaics from Butrint, p. 244-253 c. E. Neri, The conversion of the Nympheum of the gymnasium into a church, p. 255-26875. S. Bracci, M. P. Caggia, E. Cantisani, E. Neri, S. Vettori, Fragments of painted plaster from the church of St. Philip in Hierapolis: a preliminary archaeological and archaeometric study, in Ancient quarries and building sites in Asia Minor. Research in Hierapolis in Phrygia and other cities in southern-western Anatolia: archaeology, archaometry, conservation, eds. T. Ismaelli, G. Scardozzi, Bari 2018, p. 523-538.76. E. Neri, I mosaici parietali della Hierapolis bizantina: una prima segnalazione, in Archeologia classica e post-classica tra Italia e Mediterraneo. Scritti in ricordo di Maria Pia Rossignani, eds. F. Sacchi, C. Perassi, M. Sannazaro, S. Lusuardi Siena, Vita e Pensiero, Milano 2016, p. 503-512.77-78. “Non esiste in tutto il mondo una chiesa più bella”. Conoscere, valorizzare e divulgare il patrimonio di S. Lorenzo Maggiore a Milano, eds. S. Lusuardi Siena, E. Neri, Edizioni ET, Milano 2015: a. E. Neri, Il complesso di San Lorenzo Maggiore: nuove riflessioni, p. 19-38 b. E. Neri, La c.d. lastra con labirinto: nuovi confronti e una proposta di lettura del motivo centrale, p. 159-17279. E. Neri, Aureum culminem. Esporsi attraverso l’oro e la luce nel decoro parietale delle chiese di IV-VI sec., in EXPOsizioni. Esporre ed esporsi al mondo dall’antichità alla contemporaneità, ed. A. Barzanò, Educatt, Milano 2016, p. 215-242.80-81. Archeologia e storia sul monte Castellon di Marano di Valpolicella, eds. B. Bruno, G. Falezza, ed. SAP, Mantova 2015 : a. E. Neri, Il destino del tempio di Marano nel quadro politico-istituzionale del IV-V sec.: riflessioni sui possibili scenari, p. 333-342 b. E. Neri, L’eredità cultuale del genius loci in epoca medievale e moderna. La lunga transizione verso un nuovo culto cristiano: il problematico rapporto tra Minerva e Maria, p. 347-35082. S. Lusuardi Siena, E. Neri, P. Greppi, Le chiese di Ambrogio e Milano: ambito topografico ed evoluzione costruttiva dal punto di vista archeologico, in La mémoire italienne d’Ambroise : controverses religieuses, conflits politiques et luttes sociales (Ve-XVe siècle), “Collection de l’École francaise de Rome”, eds. S. Gioanni, P. Boucheron, Roma 2015, p. 31-86.83. E. Neri, M. Verità, A. Conventi, Glass mosaic tesserae from the 5th-6th century baptistery of San Giovanni alle Fonti, Milan, Italy. Analytical investigations, dans New Light on Old Glass: Byzantine Glass and Mosaics, eds. L. James, C. Entwistle, British Museum, London 2013, p. 1-10.84. S. Lusuardi Siena, E. Neri, Il sacro e il profano nella produzione di campane, in Atlante storico della Musica nel Medioevo, ed. V. Minazzi, Jaca Book, Milan 2011, p. 210-213.French edition: La musique au Moyen Age (eds. V. Minazzi, C. Ruini), CNRS éd., Paris 201185-86. Memoriola*Mormorola. Riscoperta di una pieve dell'Oltrepò Pavese, ed. S. Lusuardi Siena, Varzi 2006: a. E. Neri, Il campanile e le campane della pieve dei SS. Cornelio e Cipriano, p. 267-273 b. E. Neri, I. Angelino, Il portale ed i materiali scultorei romanici di reimpiego, p. 253-266.
Peer-reviewed proceedings
87. E. Neri, S. Hafiane Nouri, Premières traces de polychromie sur les stèles votives de l’aire à ciel ouvert de Saturne à Thugga : des indices pour une nouvelle lecture de l’image, in Les Sanctuaires de Baal Hammon et de Saturne dans la Méditerranée centrale aux époques punique et romaine, Actes du congrès international (Gammarth 7-8/12/2021), ed. I. Ben Jerbania, Tunis, Institut National du Patrimoine (in press).88. E. Neri, Les gestes rituels et la liturgie baptismale occidentale. L’exemple d’Ambroise de Milan et d’Augustin d’Hippone, in Baptêmes et Baptistères, eds. B. Caseau, L. Orlandi, V. Michel, “Bibliothèque Histoire et Archéologie”, Silvana, Cinisello B., in press89. L. Van Wersch, E. Neri, G. Chêne, F. Mathis, D. Strivay, Chr. Sapin, Les vestiges de mosaïques pariétales du baptistère de Nevers (VIe siècle) : réseau pour l’approvisionnement du décor d’un chantier, in Actes des 39e Journées internationales d’archéologie mérovingienne de l’AFAM (Auxerre, 4-6 octobre 2018), ed. F. Henrion, CEM, Auxerre, in press90. E. Neri, La provenienza del vetro dell’Italia bizantina: l’apporto dell’archeometria, in La multidisciplinarietà nella ricerca sul vetro, Atti delle XX Giornate di Studio sul Vetro (Ravenna, 18-19 maggio 2019), eds. S. Lerma, M. Uboldi, M . Vandini, Comitato Nazionale Italiano AIHV, Ravenna, p. 206-220.91. E. Neri, Les sources de l’or du décor entre Orient et Occident (IVe-XIIe s.), in Les métaux précieux en Méditerranée médiévale. Exploitations, transformations, circulations, Actes du colloque international (Aix-en-Provence, 6-8 octobre 2016), eds. N. Minvielle Larousse, M.Chr. Bailly-Maître, G. Bianchi, “Archéologie et Culture”, Aix-en-Provence 2019, p. 271-288.92. E. Neri, R. Bugini, S. Gazzoli, Marble wall decorations from the Imperial Mausoleum (4th c.) and the Basilica of San Lorenzo (5th c.) in Milan: an update on coloured marbles in Late Antique Milan, in ASMOSIA, Proceedings of the Eleventh International Conference of ASMOSIA (Split, 18–22 May 2015), eds. D. Matetic Poljak, K. Marasovic, Split 2019, p. 79-88.93. E. Neri, La production des tesselles dorées (VIe-IXe siècle). Cas d’étude des tesselles en vrac de Hiérapolis, Damas et Aix-la-Chapelle, in Early medieval tesserae in northwestern Europe (VIth – Xth century), Actes du workshop (Abbaye de la Paix-Dieu, 19-20 March 2015), eds. L. Van Wersch, L. Verslype, D. Strivay, F. Theuws, “Merovingian Archaeology in the Low Countries”, 6, Bonn 2019, p. 30-40.94. E. Neri, E. Giannichedda, La production des cloches : spécificités techniques et interactions avec d’autres savoirs. Le cas des ateliers italiens, in Cuivres, bronzes et laitons médiévaux : Histoire, archéologie et archéométrie des productions en laiton, bronze et autres alliages à base de cuivre dans l’Europe médiévale (XIIe-XVIe siècles), Actes du Colloque (Dinant-Namur, 15-17 mai 2014), eds. N. Thomas, P. Dandridge, “Études et Documents. Archéologie”, 39, Namur 2018, p. 227-238.95. E. Neri, V. Blanc Bijon, La production de tesselles en verre entre le IVe et le VIe s. : comparaison entre Orient et Occident. Étude archéométrique nouvelle sur des tesselles de la cathédrale Saint-Césaire d’Arles et de la basilique de l’Éléona à Jérusalem, XIIIe Colloque de l’AIEMA (Madrid, 14-18 September 2015), p. 304-310. 96. E. Neri, P. Caggia, Fragments de la décoration pariétale de l’église de St. Philippe à Hiérapolis (Phrygie) : Matériaux, techniques, motifs. Approches archéologiques et archéométriques, XIIIe Colloque de l’AIEMA (Madrid, 14-18 September 2015), p. 287-297.97. E. Neri, Lacerti musivi e tessere dal battistero di S. Giovanni alle Fonti a Milano (V-VI sec.): riflessioni sulle tecniche e sui materiali, Actes du XIIe Colloque de l’AIEMA (Venice, 11-15 September 2012), p. 151-162.98. E. Neri, M. Verità, R. Bugini, Frammenti della decorazione parietale del mausoleo imperiale di Milano (IV sec.): i materiali e la loro caratterizzazione, XX Colloquio AISCOM (Rome, 19-22 March 2014), Tivoli 2015, p. 159-169. 99. E. Neri, M. Verità, La produzione di tessere musive a Milano tra IV e V sec.? Un’indagine archeologico-archeometrica, Atti delle XV Giornate Nazionali di studio sul vetro (Università della Calabria, 9-11 June 2011), Cosenza 2013, p. 15-32. 100. E. Neri, M. Verità, Produrre tessere d’oro: bordi di piastra, ricettari, analisi archeometriche, XVIII Colloquio AISCOM (Cremona, 14-17 March 2012), Tivoli 2013, p. 491-505. 101. E. Neri, M. Verità, S. Lusuardi Siena, La produzione dei tessellata vitrea tardoantichi e altomedievali a Milano: un progetto archeologico-archeometrico, XVI Colloquio AISCOM (Palermo, 17-20 March 2010), Tivoli 2011, p. 293-306.102-106. Del fonder campane. Dall’archeologia alla produzione, quadri regionali per l’Italia settentrionale (Atti del convegno, Milan, 23-25 February 2006), eds. S. Lusuardi Siena, E. Neri, All’insegna del giglio, Firenze 2007: a. S. Lusuardi Siena, E. Neri, Introduzione, p. 9-12. b. B. Bruno, E. Neri, Impianti produttivi per campane nel Veronese, p. 187-201. c. E. Neri, Magistri campanarii e committenti: riflessioni su alcuni contesti della Lombardia, p. 203-218. d. S. Lusuardi Siena, N. Zanette, E. Neri, Fusione multipla e riuscita del processo: il caso dell’attività artigianale in S. Pietro di Sclavons (Cordenons, PN), p. 345-352. e. S. Lusuardi Siena, E. Neri, “Come scoprire qualcosa se appagati da quanto già scoperto?”: un bilancio delle nuove acquisizioni per continuare la ricerca, p. 413-436.107. E. Neri, S. Lusuardi Siena, Il De campanis fundendis di Teofilo: dal processo codificato alle prassi empiriche. Alcuni casi esemplificativi, Atti del primo convegno internazionale “Dal fuoco all’aria. Tecniche significati e prassi nell’uso delle campane dal Medioevo all’età moderna” (Agnone, 6-9 December 2004), Pisa 2007, p. 49-72.108. E. Neri, S. Lusuardi Siena, Fornaci per campane in Lunigiana: il processo produttivo dalle fonti scritte alle evidenze archeologiche, Atti del III Congresso Nazionale di Archeologia Medievale (Salerno, 2-5 October 2003), Florence, p. 659-664.
Book reviews
109. Philippe Jockey (dir.), Les arts de la couleur en Grèce ancienne…et ailleurs. Approches interdisciplinaires, BCH, supplément, 56, Athènes 2018, 508 p., en couleurs, “Revue archéologique”, 2023, p. 402-406110. Tuna Şare Ağtürk, The Painted Tetrarchic Reliefs of Nicomedia: Uncovering the Colourful Life of Diocletian’s Forgotten Capital (Studies in Classical Archaeology, 12), Turnhout, Brepols, 2021, 1 vol. 21 × 28, xx + 198 fig. coul., ISBN : 978-2-503-59478-1, “Revue archéologique”, 2022, p. 444-447.111. Le verre du VIIIe au XVIe siècle en Europe occidentale, dir. I. Pactat, C. Munier, Presses Universitaires de Franche-Comté, Besançon, 2020, “Archéologie Médiévale”, 51, 2021, p. 329-332.112. David Knipp, The mosaics of the Norman Stanza in Palermo. A Study of Byzantine and Medieval Islamic Palace decoration (Orientalia Lovaniensa Analecta, 261), Peeters, Leuven-Louvain, 2017, “Cahiers de Civilisation médiévale” 59, 2018, p. 495-497.113. Saverio Lomartire, “Tabula ornata lapidibus diversorum colorum”. La legatura preziosa del codice C nel museo del tesoro del Duomo di Vercelli, ed. Viella, Roma 2015, « Cahiers de Civilisation médiévale » 59, 2016, p. 500-502.114. Mark J. Johnson, San Vitale in Ravenna and Octogonal Churches in Late Antiquity (Spatantike - Fruhes Christentum – Byzanz), Reihe B: Studien und Perspektiven, Band 44, Reichert Verlag Wiesbaden, 2018, “Antiquité tardive” 2020.115. Chiara Croci, Una “questione campana”. La prima arte monumentale cristiana tra Napoli, Nola e Capua (secc. IV-VI), Rome, Viella, 2017, “Antiquité tardive” 2020.
Exhibition catalogues and notes
116. M. Ghaki, Y. Maligorne, C. Damay, E. Neri, Le Naïskos découvert à Dougga, « Chronique d’archéologie magrébine », 2022, p. 138-142.117. E. Neri, Les couleurs retrouvées sur les stèles puniques et romaines et sur les statues romaines de Dougga : un travail en cours, « Chronique d’archéologie magrébine », 2022, p. 223-226.118. E. Neri, L’or des mosaïques, in Or! (Mucem, 25 avril-10 septembre 2018), Marseille, p. 216-221119. E. Neri, Campana di San Savino a Modigliana, in Romanica. Arte e liturgia nelle terre di San Geminiano e di Matilde di Canossa, catalogo della mostra (Modena 16 dicembre- 1 aprile 2007), Modena, 2006, p. 167.
120. Or à Venise: matière et lumière, réalisateur N. Autherman, direction scientifique E. Neri, production exécutive Les Films du Tambour de Soie, MUCEM, 2018.
Handbook
121. Université Paris-Nanterre, online handbook for remote course (EAD Histoire de l’art et archéologie paléochrétien et médiéval, BA level (p. 120 + p. 92 workbook)
Websites (conception, content and maintenance)
https://technicotop.hypotheses.org/https://www.polychroma.uliege.be/cms/c_6264927/en/polychroma
Oral communications
Seminars2023 Sorbonne Université, Archéologie et histoire de l’art romaine (invited by E. Rosso) CCJ, Aix-Marseille, Artisans et artisanat : sculpture (invited by V. Gaggadis-Robin and H. Aurigny)2022 INHA, Paris, La fabrique de l’art (invited by Ch. Denoël) Université de Lausanne, Histoire de l’art (invited by C. Croci) Université de Savoie-Mont Blanc, Chambéry, Histoire ancienne (invited by L. Guichard)2021 University of Oxford/MFO, Archeology and art history (invited by R. Smith, O. Delouis) University of Oxford, Byzantine seminar (invited by M. Jankoviak) Université Paris-Nanterre, Actualités de la recherche en histoire de l’art et archéologie médiévale (invited by B. Boissavit-Camus)2019 Université de Liège, Art&Patrimoine (invited by Th. Morard, D. Strivay) Institut Catholique, Paris (invited by V. Vassal) University of Oxford, Byzantine seminar (invited by I. Jacobs, V. Prigent - MFO)2018 Casa de Velázquez, Madrid, LIMITS/SENDAS EPIGRAFICAS Madrid (invited by V. Debiais) Università di Siena, ERC “nEU-Med” seminar (invited by G. Bianchi)2016 Labex RESMED, Religions et sensorialité (invited by B. Caseau) Université Pierre et Marie Curie, Chimie pour le Patrimoine (invited by Ph. Colomban) Université Paris IV, séminaire d’histoire byzantine (invited by B. Caseau)2015 Chaire thématique Polyre (Collège de France) (invited by P. Jockey) Université de Nice, UMR 7264 CEPAM (invited by I. Gillot) Matinée Monaris (UPMC) « La Science au Service de l’Art et de l’Histoire » Labex MiChem2014 École nationale Supérieure d’architecture Paris-Malaquais, Histoire de la Construction ULB, Bruxelles, Histoire de l’Art (invited by J. Leclercq-Marx) Doctoral School Paris IV, INHA : « L’anachronisme en archéologie » (invited by N. de Chaisemartin)2013 Université Paris IV-La Sorbonne, Histoire byzantine (invited by J.-C. Cheynet and B. Caseau) Doctoral School Paris IV, INHA : La culture materielle (invited by N. Ginoux) Université Paris I Panthéon-Sorbonne, histoire de l’art médiévale (invited by S. Brodbeck and D. Pieri) LAMOP, « L’itinérance dans le monde des métiers » (invited by P. Benoit and D. Arribet-Deroin) Université Paris IV, La Sorbonne, séminaire doctoral Centre Camille Jullian (Aix-Marseille), Atri-OR program (invited by V. Blanc Bijon and P. Jockey) LAMOP, « Archéologie des techniques et traités » (invited by P. Benoit and D. Arribet-Deroin)2012 Université Paris I – La Sorbonne : « Les alliages cuivreux » (invited by D. Arribet-Deroin) Université Paris X – Nanterre (invited by A.-M. Guimier-Sorbets) LAMOP, Université Paris I Panthéon-Sorbonne (invited by P. Benoit)2011 CESCM, Poitiers: “Les cinq sens au Moyen-Âge” (invited by E. Palazzo) Université Paris IV - La Sorbonne : Séminaire d’archéologie de l’Antiquité Tardive (invited by F. Baratte)
International conferences1. “S. Agostino d’Ippona a Pavia da 13 secoli: reliquie, eredità culturale e spirituale, attualità” (Pavia-Milano, 13-14 November 2023): Agostino in Africa: archeologia e gesti rituali2. “Materiali, tecniche e sedi di lavoro fra tarda antichità e medioevo” (Cimitile, 20-21 April 2023, dir. C. Ebanista, M. Rotili): Gli atelier dei mosaici tardoantichi: materiali e tecniche di posa3. 11th International Round Table on Polychromy in ancient sculpture and architecture: “The Materiality of Polychromy” (Rome, 9-12 November 2022): a. The colours of the pilasters, clipei and masks of the Chiragan Villa (with M. Mulliez, P. Capus, D. Strivay, A. Dardenay, A. Grand-Clement) b. Searching for the meanings of lost colours in Roman statues trough materiality: some examples (with D. Strivay)4. “Tracing missing tesserae. Lost wall mosaics between Byzantium and the Latin West” (Venice, 12-14 October 2022): Frammenti di mosaici parietali protobizantini dal Nord dell’Albania5. XXIV International Congress of Byzantine studies (Venice, 20-23 August 2022): a. Session chair: Constantinople: archeology, topography, architecture and art history, Part I b. Intervention: The ritual gestures of the non-baptismal water in proto-byzantine church: questioning the archaeological remains, Round table “Ritual gestures in Byzantium” (dir. B. Caseau, D. Krueger)6. “Hard sciences, history and archaeology of the Middle Ages: towards new paradigms?” (British School at Rome, 26-27 May 2022): Hard sciences on glass materials: towards historical and archaeological markers7. Dies academicus della Classe di studi ambrosiani: Ambrogio e la politica (Milan, March 2022): I luoghi del potere della Milano di Ambrogio (with A. Ceresa Mori, A.M. Fedeli)8. “Polychroma: the meaning of colours of Roman statues” (Liège, 25-26 October 2021): a. Les couleurs des statues du Musée du Bardo (Tunis) : polychromie des portraits et perspectives de recherche (with F. Baratte, F. Béjaoui, F. Nait-Yghil, N. Nasr) b. Vivre avec le divin : couleurs retrouvées sur quelques sculptures des Musées Royaux d'Art et d'Histoire (with C. Evers, I. Rosati, E. Neri, D. Strivay) c. Polychromies révélées sur cinq sculptures en marbre du Musée Royal de Mariemont (with R. Veymiers, N. Amoroso, D. Strivay) d. Couleurs retrouvées au Musée départemental de l’Arles Antique : l’ensemble du théâtre et les sarcophages. Un travail en cours (with N. de Larquier, C. Defeyt, D. Strivay) e. Les sculptures de la villa des Chiragan (Musée St. Raymond, Toulouse) : traces de polychromie et études envisagées (with P. Capus, A. Grand-Clement, A. Dardenay) f. Les statues romaines de Milan : premières traces des couleurs documentées en vidéo-microscopie (with F. Sacchi) g. Searching for lost colours in Late Antiquity: Milan and Ravenna (with M.C. Carile)9. « Dans les yeux des anciens », november 2021, INHA, Paris : Dessiner le regard : le traitement des yeux par les sculpteurs, peintre et mosaïstes dans l’art romain (with E. Morvillez)10. 10th International Round Table on Polychromy in ancient sculpture and architecture (Berlin, November 2020): a. Portraits romains dorés de l’odéon de Carthage (with N. Kopczynski, F. Béjaoui, F. Baratte) b. The polychromy and wax finishing of an Imperial colossal statue from Thougga in the Bardo collection (Tunisia) (with L. de Viguerie, C. Bouvier, A. Brunelle, F. Béjaoui, F. Baratte)11. « Baptême et baptistères : regards croisés sur l’initiation chrétienne depuis l’Antiquité Tardive et le Moyen Âge » (12-13 November 2020) : Familles liturgiques et traditions rituelles dans la Méditerranée occidentale : un rapport controversé entre sources textuelles et vestiges matérielles12. IIIes rencontres autour de la sculpture romaine (Arles, 8-9 November 2019) : Une statue à l’héroïque de militaire : l’Hadrien controversé de l’Odéon de Carthage (with F. Baratte)13. XX Giornate Nazionali di studio sul vetro (Ravenna, 18-19 May 2019): La provenienza del vetro dell’Italia bizantina: l’apporto dell’archeometria14. « Les étapes d’une transition technologique (IVe-XIIe siécle). Les productions du verre dans l’Italie byzantine» (Cosenza, 29-30 May 2019): a. Produzione e circolazione del vetro tra archeologia e archeometria b. Riuso, riciclaggio e importazione del vetro a Sibari/Thurii nella tarda Antichità (with G. Noyé, N. Schibille) c. Le rotte di importazione del vetro ad Egnatia in età tardoantica (secc. IV- VI) (with R. Cassano, N. Laghezza, G. Schiavarello, N. Schibille) d. I reperti vitrei di Vaste e Apigliano (V-XI sec.): riciclaggio e continuità delle importazioni orientali (with P. Arthur, G. Mastronuzzi, S. Catacchio, N. Schibille) e. Archeologia del vetro a Bari: dallo scavo allo studio archeometrico (with D. Nuzzo, M. Pellegrino) f. Continuités et ruptures des importations et des techniques de production à propos de tesselles d’Albanie (with M.P. Raynaud) g. Entre Byzance et l’Islam : les routes de la circulation du verre en Illyricum (VIe-XIe s.). Une étude préliminaire sur les sites de Lezha et Komani (with E. Nallbani)15. Dies academicus della Classe di studi ambrosiani “Satis episcopaliter me dilexit. Ambrogio e Agostino” (Milan, 26-27 March 2019): Ambrogio e Agostino: spazi e pratiche battesimali a Milano e in nord Africa a confronto16. « Les métaux précieux en Méditerranée médiévale. Exploitations, transformations, circulations » (Aix-en-Provence, 6-8 October 2016) : L’or du décor (Ve-XIIe) entre Orient et Occident : typologies, quantités, sources de l’or17. « Synchrotron Radiation and Neutrons in Art and Archaeology » (Chicago, 6-8 September 2016): Following Pt in gold Byzantine tesserae: towards provenance and chronology with SR-XRF (with M. Radtke, U. Reinholz, M.F. Guerra)18. Table ronde « La mosaïque de Germigny-des-Prés : nouvelles approches » (CEM – Centre d’études médiévales, Auxerre, June 2016)19. 41st International Symposium on Archaeometry (Kalamata, 15-21 May 2016): Mosaic tesserae: analyses of Levantine, Late Roman and Byzantine glass and gold (with Ph. Colomban, I. Tissot, M.F. Guerra)20. XIIIe Colloque de l’AIEMA (Madrid, 14-18 September 2015): Frammenti della decorazione musiva della chiesa di S. Filippo a Hierapolis di Frigia: materiali, tecniche, motivi. Uno studio archeologico e archeometrico (with P. Caggia)21. Colloque « Religions et Sensorialité. Antiquité et Moyen-Age » (Paris, 5-6 June 2015): « La ville était d’or pur, aussi clair que le verre ». La lumière des mosaïques des IVe-VIe s.22. XI ASMOSIA (Split, 18-22 May 2015): Marble wall decorations from the Imperial Mausoleum (4th c.) and the Basilica of San Lorenzo (5th c.) in Milan: an update on colored marbles in Late Antique Milan (with R. Bugini, S. Gazzoli)23. Colloque « L’argent des dieux » (Paris-Sorbonne, 16-18 October 2014): Auro tecta. Thésaurisation et dévotion dans le décor pariétal des églises (IV-VIe s.)24. Congrès International « Cuivres, bronzes et laitons médiévaux : Histoire, archéologie et archéométrie des productions en laiton, bronze et autres alliages à base de cuivre dans l’Europe médiévale (XIIe-XVIe siècles) » (Dinant-Namur, 15-17 May 2014): La production des cloches : spécificités techniques et interactions avec d’autre savoirs. Le cas des ateliers italiens (with E. Giannichedda)25. Table ronde « Les cinq sens au Moyen Âge: approches croisées et interdisciplinaires » (Poitiers, CESCM, 30-31 May 2013): Les cloches : construction, sens, perception d'un son. Quelques réflexions à partir des restes archéologiques des fours à cloches26. 20th IRCLAMA Colloquium (Porec, 2 October 2013): Il complesso episcopale di Milano: dall’insediamento romano al duomo visconteo. Una problematica sintesi diacronica (with S. Lusuardi Siena, E. Spalla)27. XIIe Colloque de l’AIEMA (Venice, 11-15 September 2012): Lacerti musivi e tessere dal battistero di S. Giovanni alle Fonti a Milano (V-VI sec.): riflessioni sulle tecniche e sui materiali (with M. Verità)28. « La mémoire italienne d’Ambroise : controverses religieuses, conflits politiques et luttes sociales (Ve-XVe siècle) » (Milan, 14-16 June 2012): Le chiese di Ambrogio e Milano: ambito topografico ed evoluzione costruttiva dal punto di vista archeologico (with S. Lusuardi Siena et P. Greppi)29. XLIIIes Journées romanes (Abbaye Saint-Michel de Cuxa, 6-13 July 2011): Utilisation et production de tesselles de mosaïque à l’époque romane d’après Théophile30. Internationale Tagung “Die Schedula diversarum artium – ein Handbuch mittelalterlicher Kunst?” (Thomas-Institut der Universität zu Köln und Museum Schnütgen der Stadt Köln, 9. bis 11. September 2010): Vraisemblable et invraisemblable dans De diversis artibus selon l'archéologie : quelques exemples31. “Around Theophilus. An expert meeting on the Theophilus Treatise”, organized by A. Stijnman (Wolfenbüttel, 13-18 January 2010): De campanis fundendis in Theophilus’ treatise: text and archaeological remains compared32. I Convegno Internazionale “Dal fuoco all’aria. Tecniche significati e prassi nell’uso delle campane dal Medioevo all’età moderna” (Agnone, 6-9 December 2004): Il De campanis fundendis di Teofilo: dal processo codificato alle prassi empiriche. Alcuni casi esemplificativi
National conference talks
1. Dies academicus della Classe di Studi Ambrosiani “Il culto di S. Lorenzo tra Roma e Milano: dalle origini al Medioevo” (Milan, 3-4 April 2014): Il cantiere di S. Lorenzo a Milano. Definizione cronologica e apparati decorativi. Uno status quaestionis problematico (with S. Lusuardi Siena and P. Greppi)2. XX Colloquio AISCOM (Rome, 18-21 April 2014): Frammenti della decorazione parietale del mausoleo imperiale di Milano: i materiali e la loro caratterizzazione (with R. Bugini and M. Verità)3. XVIII Colloquio AISCOM (Crémone, 14-17 March 2012): Produrre tessere d’oro: bordi di piastra, ricettari, analisi archeometriche (with M. Verità)4. XV Giornate Nazionali di studio sul vetro (Università della Calabria, 9-11 June 2011): La produzione di tessellata vitrea a Milano? Un’indagine archeologico archeometrica (with M. Verità)5. XVI Colloquio AISCOM (Palerme, 17-20 March 2010): La produzione dei tessellata vitrea tardoantichi e altomedievali a Milano: un progetto archeologico-archeometrico (with M. Verità and S. Lusuardi Siena)6. “Piazza Duomo prima del Duomo” (Milan, 12-13 December 2009): a. Nuovi dati sulla sequenza costruttiva di Santa Tecla (with E. Spalla, S. Lusuardi Siena) b. San Giovanni alle Fonti: l’articolazione architettonica e l’aspetto interno (with S. Lusuardi Siena, P. Piva, F. Sacchi, L. Ariis) c. Note tecniche e archeometriche sulle tessere musive del San Giovanni alle Fonti (with M. Verità)7. XV Colloquio AISCOM (Aquileia, 4-7 February 2009): Lacerti di pavimenti musivi dal complesso episcopale milanese: stratigrafia, tecnologia, archeometria8. Convegno “Del fonder campane” (Milan, 23-25 February 2006): a. Analisi sperimentale di due contesti del Veronese (with B. Bruno) b. Magistri campanari e committenti in Lombardia
Workshops
1. “Secondary glass productions in the early Middle Ages” (Orléans, 26-27 January 2023): Coloration of glass with metal2. Workshop « Early medieval tesserae in northwestern Europe (VIth – Xth century) », Abbaye de la Paix-Dieu (Belgium), 19-20 March 2015: a. Colorants et opacifiants des tesselles de mosaïque en verre : essais de comparaison des techniques romaines avec celles du Haut Moyen Âge (with I. Biron) b. Tesselles dorées entre Antiquité Tardive et haut Moyen-Âge. Cas d’étude des tesselles en vrac : l’église de St. Philippe à Hiérapolis, la mosquée des omeyyades à Damas, la Chapelle de Charlemagne à Aix-la-Chapelle3. “Tecniche esecutive e botteghe musive in età romana” (University of Padua, 15 April 2013): Le tessere vitree del mosaico tardoantico: produzione, commercio, riuso, riciclo. Quale contributo alla comprensione del cantiere musivo?4. « Les matériaux du mosaïste et leur mise en œuvre » (Aix-en-Provence, 29 November 2013) :Les tesselles en verre dans la mosaïque de l’Antiquité tardive : quelle contribution au travail du mosaïste ?5. “Il monastero di Santa Croce del Corvo: fra archeologia storia e progetto” (Bocca di Magra, 7 May 2010): La ricerca del Volto Santo di Lucca: un aggiornamento6. II Workshop “Mosaico: tecnologia, archeometria, conservazione” (CNR-ISTEC, Faenza 23-24 March 2009): Indicazioni dai lacerti di tessellata vitrea del battistero di San Giovanni alle Fonti a Milano7. Presentazione della rivista “Quaderni del Centro Studi Lunensi” (Sarzana, 21 January 2005): a. Il Volto Santo di Sansepolcro e di Lucca b. La fusione di campane in Lunigiana8. Inaugural day, Scuola di Specializzazione in Archeologia, UCSC Milan: “Una finestra sul cortile. La recente indagine archeologica in Università Cattolica” (24 January 2005): a. La tecnica stradale romana ed i risultati dello scavo di UC X b. I dark layers di UC X9. Workshop “Africa sola bene olet” (Milan, 5 October 2006): Dispositione valde gloriosissima: elementi per una lettura topografica di Cartagine tardoantica