Course teached as: B003175 - ETNOMUSICOLOGIA 3-years First Cycle Degree (DM 270/04) in PROJECT AND MANAGEMENT FOR CULTURAL ENTERPRISE
Course Content
The course consists in two parts: Part 1: Ethnomusicology. Fundamentals of musical language. Ethnomusicological studies in the world. Ethnmusicological studies in Italy Part 2: Popular Music Studies. Sets s of the musical text in popular music. Groove, riff, melodic contours, armony.
Modulo 1 (Ethnomusicoloy) a) Maurizio Agamennone et al, Grammatica della musica etnica, Bulzoni, Roma 1991. b) Curt Sachs, Le sorgenti della musica, Boringhieri, Torino,1979 (soltanto capitoli 1 e 2, fino a p. 148). c) Maurizio Agamennone, Varco le soglie e vedo. Canto e devozioni confraternali nel Cilento antico, con 1 CD allegato, Squilibri, Roma, 2008. d) Maurizio Agamennone, Le opere e i giorni ... e i nomi, in Alessandro Rigolli e Nicola Scaldaferri (a cura di), Popular music e musica popolare. Riflessioni ed esperienze a confronto, Marsilio-Casa della musica, Venezia-Parma, 2010: pp. 11- 29. e) Maurizio Agamennone, Festival, feste, eventi e patrimonio immateriale: alla ricerca della tradizione, in “Acoustical Arts and Artifacts AAA-TAC Technology, Aesthetics, Communication”, 7-2010, F. Serra ed., Pisa-Roma, 2011: pp. 151-166.
Modulo 2 (Popular Music Studies) f) Deborah Pacini Hernandez, World music e world beat, in Enciclopedia della Musica I, Il Novecento, Einaudi, Torino, 2001: pp. 1194-1206. g) Allan P. Moore, Come si ascolta la Popular Music, in Enciclopedia della Musica I, Il Novecento, Einaudi, Torino, 2001: pp. 701-718. h) Maryse Souchard, Rap e protesta sociale, in Enciclopedia della Musica I, Il Novecento, Einaudi, Torino, 2001: pp. 729-742. i) John Shepherd, Maschile/femminile nella musica dei giovani, in Enciclopedia della Musica I, Il Novecento, Einaudi, Torino, 2001: pp. 743- 763. j) Simha Arom e Denis-Constant Martin, Commercio, esotismo e creazione nella “World Music”. Un approccio sociologico e musicologico, in M. Agamennone e G. L. Di Mitri (a cura di), L’eredità di Diego Carpitella, Besa, Nardò (LE), 2003: 277-299. k) Jacques Hains, Dal rullo di cera al CD, in Enciclopedia della Musica I, Il Novecento, Einaudi, Torino, 2001: pp. 783-819. l) Franco Fabbri, La canzone, in Enciclopedia della Musica I, Il Novecento, Einaudi, Torino, 2001: pp. 551-576. k) Sylvia L’écuyer, Musica classica, musica leggera e world music su Internet, in Enciclopedia della Musica I, Il Novecento, Einaudi, Torino, 2001: pp. 225-241.
Learning Objectives
Fundamentals in musical language in a trans-cultural perspective. Historical survey on studies in ethnomusicology
Prerequisites
None
Teaching Methods
Direct class lasts three hours during three months, having continuous restort to sound and visual sources
Further information
The course consists in two parts: Part 1: Ethnomusicology. Part 2: Popular Music Studies
Type of Assessment
None
Course program
Part 1 Ethnomusicology: Fundamentals in musical language (tempo, metre and rhythm; types of musical scales; the melody; polyphony; modes and armony). The musical transcription. Historical survey on studies in ethnomusicology, from comparative musicology to contemporary scientific investigations. Analysis of musical genres an repertoires in some specific musical cultures.
Part 2 Popular Music Studies: Sets of musical text in Popular Music. Groove, riff, melodic contours, armony in Popular Music.