The course analyzes the basis of the history of dance, deepening the theatrical and the representative features, through a chronological view which examines the decisive circumstances, from the Greek society to the XXth century.
A. Pontremoli, Storia della danza dal Medioevo ai nostri giorni, Firenze, Le Lettere, 2003 (testo di riferimento)
Maurizio Padovan, Il Quattrocento e il Cinquecento. Il Ballo: spettacolo di corte e spettacolo della corte, in Storia della danza italiana dalle origini ai nostri giorni, a cura di José Sasportes, Torino, EDT, 2011, pp. 1-68
Ornella di Tondo, Il Seicento. Ballo aulico e danza teatrale, in Storia della danza italiana dalle origini ai nostri giorni, a cura di José Sasportes, Torino, EDT, 2011, pp. 69-116
C. Pagnini, Il balletto riformato: Gasparo Angiolini e la codificazione della danza teatrale moderna, in Danza e Teatro. Storie, poetiche, pratiche e prospettive di ricerca, Roma, Bonanno, 2011, pp. 43-50
C. Pagnini, Gasparo Angiolini, voce in AMAtI. Archivio Multimediale Attori Italiani, ideato e diretto da S. Ferrone (online)
F. Pappacena, La danza classica. Le origini, Roma-Bari, Laterza, 2009, capp. I-III
E. Cervellati, La danza in scena. Storia di un'arte dal Medioevo a oggi, Milano, Mondadori, 2009, capp. V-X.
Learning Objectives
The course supplies the general instruments for the historical overview of the art od dancing, relating to history and to the social and cultural changes of the centuries, following a specifical methodology of research and study of the sources.
Prerequisites
The students must have attended the courses of the first year, especially the courses of History of theatre and performing arts (first year) and Modern history.
Teaching Methods
The lessons are supported by multimedial instruments, like iconographical slides and videos.