Course teached as: B005322 - LETTERATURA RUSSA 1 (12 CFU) Second Cycle Degree in LINGUE E LETTERATURE EUROPEE E AMERICANE Curriculum STUDI LINGUISTICI E FILOLOGICI
Teaching Language
italian, russian
Course Content
Part 1) Doc. Ilaria Sicari, 4CFU, "Podpol’e/za rubežom – Samizdat/Tamizdat: A topography of Dissent: places and practices of uncensored soviet literature (1956-1970)", Part 2), Prof. Claudia Pieralli "From the Gulag to the Post-Soviet Era"
I. LITERARY WORKS (choose one among):
1) B. Pasternak, Il dottor Živago
2) Ju. Daniel, Qui parla Mosca
3) V. Erofeev, Mosca-Petuški
4) V. Tarsis, La mosca azzurra; Corsia n. 7
II. CRITICAL TEXTES (choose one among):
1) M. Acouturier, Boris Pasternak (1890-1960), in E. Etkind, G. Nivat, V. Strada, I. Serman (a cura di), Storia della letteratura russa, Il Novecento, Vol. III. Dal realismo socialista ai nostri giorni, Torino: Einaudi, 1991, pp. 571- 593.
2) Filippov, Boris. Svoboda podnevol’nogo, in N. Arzak, Govorit Moskva. Povesti i rasskazy, New York: Mezdunarodnoe literaturnoe sotrudničestvo, 1966, pp. 3-10. (Moodle)
3) I. Remonato, Il viaggio in Moskva-Petuški tra narrazione e suggestione, in IDEM, Tra movimento e stasi: polisemia del viaggio nell’opera di Venedikt Erofeev, Saarbrücken: Edizioni Accademiche Italiane, 2015, pp. 15-48.
4) M. Slavinskij, Mirovaja pečat’ o novom proizvedenii V. Tarsisa, «Posev», 16-17 (1965), pp. 2-3. (Moodle)
III. SPECIFIC CRITICAL LITERATURE (COMPULSORY):
– M. Acouturier, La letteratura della dissidenza, in M. Colucci, R. Picchio (a cura di), Storia della civiltà letteraria russa, Vol. II. Il Novecento, Torino: UTET, 1997, pp. 467-486.
– M. Clementi, Storia del dissenso sovietico, Roma: Odradek, 2007, pp. 19-25; 49-63; 155-162.
-- M. Martini, Una generazione, due disgeli, in IDEM, Oltre il disgelo, La letteratura russa dopo l’URSS, Milano: Mondadori, 2002, pp. 85-100.
– M. Zalambani, L’epoca della stagnazione (1964-1985), in IDEM, Censura, istituzioni e politica letteraria in URSS (1964-1985), Firenze: Firenze UP, 2009, pp. 13-48.
Parte 2)
I. LITERARY WORKS:
tema 1 (uno a scelta tra):
- A. Solženicyn, Arcipelago Gulag, Mondadori (compulsory the chapters: “I testimoni dell’Arcipelago; parte prima: cap. I, II, III, IV, V, parte seconda: I, II; parte settima: II).
- V. Šalamov, Racconti di Kolyma, Adelphi o Einaudi (compulsory the ones indicated by the Prof).
Tema 2 (1 a scelta tra):
- S. Alekseevič, Preghiera per Chernobyl’, Edizioni E/o.
- S. Alekseevič, Tempo di seconda mano, Bompiani (chapters choosen)
II. CRITICAL LITERATURE:
subject 1 (2 essays):
-L. Jurgenson, La testimonianza letteraria come fonte storica: il caso della letteratura dei Gulag, LEA, pp. 267-283 (http://www.fupress.net/index.php/bsfm-lea/article/view/20037/18655)
-L. Toker, Return from the Archipelago, Indianapolis 2006,
pp. from p. 28 to p. 33 + pp. 37 (da “The late forties”) until p. 60.
Link su google books:
(https://books.google.it/books?id=vhp2v5zzY8AC&lpg=PA28&hl=it&pg=PA35#v=onepage&q&f=false).
Tema 2: (1 saggio a scelta):
- D. Possamai, Il romanzo russo della contemporaneità- per una definizione morfologica, in: L. Piccolo (a cura di), Violazioni. (in moodle)
- M. Heller, Perestrojka and Literature, “Studies in Soviet Thought” (open access Review), 1990, pp. 189-204 (in moodle)
- Sobre Svetlana Alexievich. Antes de todo, la memoria: (O de cómo una periodista rusa (¿ucraniana?) atrapa lo que no se quiere decir y es imposible de olvidar). In moodle.
- G. Ackerman, L’oeuvre de S. Alexievitch: témoignage ou fiction? – pp. 221-234 (ask the Teacher)
- M. Martini, L’utopia spodestata, Le trasformazioni culturali della Russia dopo il crollo dell’Urss, Einaudi, Torino 2005 (one chapter to choose)
Learning Objectives
Deep knowledge of examined elements of russian literature and culture from the grand realistic prose of XIX century up to Soviet dissent works.
Competence in the comprehension of russian literary texts and in the critical analyse of the same ones.
Prerequisites
Bachelor degree, command in Russian Language corresponding to B1 level and a good competence in another western language.
Teaching Methods
oral lecture, reading and analyse of texts, in italian translation and in russian
Further information
Students can get in contact with the teacher by writing to ilaria.sicari@unifi.it or to claudia.pieralli@unifi.it
Type of Assessment
with evaluation of the following elements:
- knowledge of cultural contents (40/100)
- argumentative ability (40/100)
- originality of approach to the problems dealt with (10/100)
- ability to establish links between different topics (10/100)
The exam will be divided into two parts:
- Knowledge and personal elaboration of a critical text among those examined in the classroom
- Knowledge and personal elaboration of the topics covered
Course program
PART 1)
"Podpol’e/za rubežom – Samizdat/Tamizdat
A TOPOGRAPHY OF DISSENT: PLACES AND PRACTICES OF UNCENSORED SOVIET LITERATURE (1956-1970)" - dott. Ilaria Sicari (24 h/4 CFU)
I. WORKS (one to choose):
1) B. Pasternak, Il dottor Živago
2) Ju. Daniel, Qui parla Mosca
3) V. Erofeev, Mosca-Petuški
4) V. Tarsis, La mosca azzurra; Corsia n. 7
II. CRITICAL ESSAYS (one to choose among):
1) M. Acouturier, Boris Pasternak (1890-1960), in E. Etkind, G. Nivat, V. Strada, I. Serman (a cura di), Storia della letteratura russa, Il Novecento, Vol. III. Dal realismo socialista ai nostri giorni, Torino: Einaudi, 1991, pp. 571- 593.
2) B. Filippov, Svoboda podnevol’nogo, in N. Arzak, Govorit Moskva. Povesti i rasskazy, New York: Mezdunarodnoe literaturnoe sotrudničestvo, 1966, pp. 3-10. (Moodle)
3) I. Remonato, Il viaggio in Moskva-Petuški tra narrazione e suggestione, in IDEM, Tra movimento e stasi: polisemia del viaggio nell’opera di Venedikt Erofeev, Saarbrücken: Edizioni Accademiche Italiane, 2015, pp. 15-48.
4) M. Slavinskij, Mirovaja pečat’ o novom proizvedenii V. Tarsisa, «Posev», 16-17 (1965), pp. 2-3. (Moodle)
III. Compulsory studies:
– M. Acouturier, La letteratura della dissidenza, in M. Colucci, R. Picchio (a cura di), Storia della civiltà letteraria russa, Vol. II. Il Novecento, Torino: UTET, 1997, pp. 467-486.
– M. Clementi, Storia del dissenso sovietico, Roma: Odradek, 2007, pp. 19-25; 49-63; 155-162.
-- M. Martini, Una generazione, due disgeli, in IDEM, Oltre il disgelo, La letteratura russa dopo l’URSS, Milano: Mondadori, 2002, pp. 85-100.
– M. Zalambani, L’epoca della stagnazione (1964-1985), in IDEM, Censura, istituzioni e politica letteraria in URSS (1964-1985), Firenze University Press, 2009, pp. 13-48.
PART 2):
“FROM THE GULAG TO THE POST-SOVIET ERA” Prof. Claudia Pieralli, (48 ore/8 CFU)
I. WORKS:
subject 1 (to be chosen among):
- A. Solženicyn, Arcipelago Gulag, Mondadori (compulsory chapters: I testimoni dell’Arcipelago; parte prima: cap. I, II, III, IV, V, parte seconda: I, II; parte settima: II).
- V. Šalamov, Racconti di Kolyma, Adelphi o Einaudi (compulsory only the ones indicated by the professor).
subject 2 (1 to be chosen among):
- S. Alekseevič, Preghiera per Černobyl’, Edizioni E/o.
- S. Alekseevič, Tempo di seconda mano, Bompiani (chosen chapters)
II. CRITICAL ESSAYS:
subject 1 (2 essays):
-L. Jurgenson, La testimonianza letteraria come fonte storica: il caso della letteratura dei Gulag, LEA, pp. 267-283 (http://www.fupress.net/index.php/bsfm-lea/article/view/20037/18655)
-L. Toker, Return from the Archipelago, Indianapolis 2006,
pp. da p. 28 a p. 33 + pp. 37 (da “The late forties”) fino a p. 60.
Link su google books:
(https://books.google.it/books?id=vhp2v5zzY8AC&lpg=PA28&hl=it&pg=PA35#v=onepage&q&f=false).
Subject 2: (one to choose among):
- D. Possamai, Il romanzo russo della contemporaneità- per una definizione morfologica, in: L. Piccolo (a cura di), Violazioni. (in moodle)
- M. Heller, Perestrojka and Literature, “Studies in Soviet Thought” (open access Review, scaricabile dal catalogo Onesearch Unifi), 1990, pp. 189-204 (anche in moodle)
- Sobre Svetlana Alexievich. Antes de todo, la memoria: (O de cómo una periodista rusa (¿ucraniana?) atrapa lo que no se quiere decir y es imposible de olvidar). In moodle
- G. Ackerman, L’oeuvre de S. Alexievitch: témoignage ou fiction? – pp. 221-234 (chiedere al docente)
- M. Martini, L’utopia spodestata, Le trasformazioni culturali della Russia dopo il crollo dell’Urss, Einaudi, Torino 2005 (UN CAPITOLO SOLO)
Regarding dott. Sicari part 1).
IV. optional readings:
– F. KIND-KOVÁCS, Tamizdat as Cold War Interaction, in IDEM, Written Here, Published There. How the Underground Literature Crossed the Iron Curtain, Budapest: CEU Press, 2014, pp. 3-16. (Moodle)
– A. KOMAROMI. Samizdat and Soviet Dissident Publics, «Slavic Review», Vol. 71, N. 1 (Spring 2012), pp. 70-90. (Moodle)
– A. KOMAROMI, Samizdat as Extra-Gutenberg Phenomenon, «Poetics Today», 29:4 (2008), pp. 629-667. (Moodle)
– P. MANCOSU, L’edizione italiana: Il dottor Živago, in IDEM, Živago nella tempesta. Le avventure editoriali del capolavoro di Pasternak, Milano: Feltrinelli, 2015, pp. 37-140.
– M. ZALAMBANI, Le istituzioni della censura nel ventennio brežneviano, in IDEM, Censura, istituzioni e politica letteraria in URSS (1964-1985), Firenze: Firenze UP, 2009, pp. 49-143.
REGARDING BOTH PARTS, Optional (not compulsory) studies for deepening knowledge :
FOR THE HISTORICAL CONTEXT PLEASE REFER TO:
– A. GRAZIOSI, L’URSS dal trionfo al degrado. Storia dell’Unione Sovietica 1945-1991, Bologna: Il Mulino, 2008.
FOR THE LITERARY AND HISTORICAL CONTEXT PLEASE REFER TO:
–M. CARAMITTI, La letteratura russa contemporanea: la scrittura come resistenza, Roma-Bari: Laterza, 2010.
– M. COLUCCI, R. PICCHIO (a cura di), Storia della civiltà letteraria russa, Vol. II. Il Novecento, Torino: UTET, 1997.
– E. ETKIND, G. NIVAT, V. STRADA, I. SERMAN (a cura di), Storia della letteratura russa, Il Novecento, Vol. III. Dal realismo socialista ai nostri giorni, Torino: Einaudi, 1991.