Bibliography:
1. Appunti delle lezioni o per chi non ha frequentato a scelta una delle seguenti opzioni:
- F. Monteleone, Storia della radio e della televisione in Italia, Marsilio, Venezia (ultima edizione). Il testo è obbligatorio solo per chi non ha frequentato e in ogni caso vanno studiate solo le seguenti parti: Cap. I: "La grande strada dell'etere" / Cap. III: "La parola elettrica" / Cap. IV: "La parola autoritaria" (solo paragrafi 1 e 2) / Cap. V: "La folla domestica" (solo paragrafi 2 e 4) / Cap. VI: "Voci in guerra" (solo paragrafi 1, 2 , 4 e 5) /Cap. VII: "Dagli alleati alla democrazia" (solo paragrafi 1, 2 e 3) /Cap. VIII: "Radio italiana" (solo paragrafi 4 e 5) / Cap. IX: "Vedere a distanza" (solo paragrafi 1 e 2) / Cap. X: "Il magico occhio luminoso" (solo paragrafi 3, 4, 5 e 6) / Cap. XI: "Ribalta accesa" (solo paragrafi 4 e 6) / Cap. XII: "Anni di piombo" / Cap. XIII: "Nel mercato elettronico" (solo paragrafi 4, 6, 7, 8, 9 e 10) /Cap. XIV: "Restate in ascolto" / Cap. XV: "Una difficile transizione" (solo paragrafi 1, 2, 3, 15, 17, 18).
- AA.VV, La Radio: storia di sessant'anni (1924-1984), Rai-eri, Roma 1984 solo le pp. 25-31 (il testo integrale può essere reperito al link https://www.rai.it/dl/docs/1379510465125La_Radio_storia_di_sessant_anni_1924-1984-logo.pdf) e in più Michele Sorice, Lo specchio magico, Linguaggi, formati, generi, pubblici della televisione italiana. Editori Riuniti, Roma, 2002 (il testo integrale può essere reperito al link http://younitv.altervista.org/blog/wp-content/uploads/2013/02/specchiomagico.pdf)
2. P. Valentini, Divi allo specchio. Intrecci tra televisione e cinema nell'Italia del dopoguerra, libreriauniversitaria.it, Padova 2021
3. GLI STUDENTI DEL CORSO DA 12 CFU DEVONO AGGIUNGERE appunti della parte monografica del corso. Per chi non ha frequentato studiare a scelta una delle deu opzioni:
- D. Cardini, La lunga serialità televisiva, Carocci, Roma 2004 oppure
- Milly Buonanno, Le formule del racconto televisivo: la sovversione del tempo nelle narrative seriali, Sansoni, Roma 2002, pp. 25-75 e 100-149 (il testo integrale può essere reperito al link https://www.academia.edu/2228510/Le_formule_del_racconto_televisivo_la_sovversione_del_tempo_nelle_narrative_seriali) e in più
Guglielmo Pescatore, Veronica Innocenti , Le nuove forme della serialità televisiva. Storia, linguaggio e temi, Archetipo, Bologna 2008, pp. 8-14, pp. 29-46, 70-74 (il testo integrale può essere reperito al link https://www.academia.edu/9306650/Le_nuove_forme_della_serialit%C3%A0_televisiva_Storia_linguaggio_temi)
Learning Objectives
The course provides a historical knowledge on the evolution of radio and television, and offers tools for analysis of radio and television broadcasts and for the understanding of audiovisual language and the cultural study of the relationship between media, and in particular between radio, television and film.
KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING:
Knowledge and understanding of the fundamentals of radio and television history in Italy and of the relation with the surrounding national and international media culture.
APPLYING KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING:
Acquiring the basic skills of analyzing radio and TV broadcast, its intermedial implications, and the basic programming strategies associated with it.
MAKING JUDGEMENTS:
Know how to analyze and evaluate research practices and basic analysis models on television and radio texts.
COMMUNICATION SKILLS:
Knowledge and use of the specific and appropriate terminology
LEARNING SKILLS:
Ability to build autonomous insights into specific themes addressed during the lessons
Prerequisites
Student will have to contact the new professor for information about the study plan and the exams.
Teaching Methods
Lectures, screenings and listening to audio and video documents, depth study materials on Moodle e-learning Platform.
In the case of distance learning, the lessons will be available according to the rules established by the University of Florence.
Type of Assessment
Contact new professor for further information
Course program
Prof. Paola Valentini
B020710 - Storia della radio e della televisione (72 hours/ 12 cfu)
Course Degree Dams – Year 2022-2023
Borrowed Course B004108 - Storia della radio e della televisione (36 hours / 6 cfu) for CdL B219
Program
Institutional part: Outlines of the history of radio and television in Italy
- The complex and plural identity of medias and the notion of the media system - the media landscape and the development of communication the late nineteenth century.
- From wireless telegraph to radio broadcasting - Guglielmo Marconi - The birth of Uri and radio as a music box.
- From URI to EIAR. Genres and languages in classical radio broadcastings: variety show (the case of Quattro moschettieri), radio dramas (L’anello di Teodosio).
- Radio and Fascism: information and comments (Il discorso della battaglia del grano, Cronache del regime) and propaganda (the radio for children: Il cantuccio dei bambini, Il giornalino del fanciullo). The radio during the war and the case of Radio Londra
- Radio and Liberation (Italia combatte, Le avventure di Cico e pallina, Vi parla Alberto Sordi).
- From radiovision to TV - 1954: The television boom (Sanremo) - The "pedagogical TV" (L’amico degli animali, Una risposta per voi, Telescuola, ....). Valentina Cortese and Mina, two different relationships with TV
- Programs that made TV: the quiz show from Lascia o raddoppia to Rischiatutto. The variety show: the birth of the genre and of the language of television (Un, due, tre, Studio uno, Canzonissima). The romance TV novelization: Promessi sposi, I grandi camaleonti e I Buddenbrock
- The radio after the birth of television (Il microfono è vostro, L’Approdo, Clausura) - 70s: monopoly and oligopoly by the phenomenon of free radio (Radio Sicilia Libera, Radio popolare, Radio Alice, etc.). The radio reorganization of Piccioni(Alto gradimento, Chiamate Roma 3131, Bandiera gialla).
- The great technological changes: color, cable, remote control, satellites - The case of Tele Biella - The Rai reforms: by Law 103 to Mammi Law - The emergence of private broadcasting (I sogni nel cassetto, Mondialito, Sentieri, Dallas).
- From "paleotelevisione" to neotelevision (Portobello, Domenica in, Pronto, Raffaella? Non è la Rai, Drive in).
Monographic part: Characters and dissemination of seriality in the Italian television
- Aesthetics of repetition and series in modern industrial society. Social functions of fiction and genres of television series: series (sitcoms, anthology, spin off) and serials (soap opera, soap opera, mini-series, long series or continuous serials).
- Serialization and television as library and reprocessing of the iconographic heritage: from Pinocchio (G. Antamoro, 1911) to The Adventures of Pinocchio (L. Comencini, 1972) through Disney.
- The penetration of US TV series in the Italian television: from Rin Tin Tin (1954) to Happy Days (1974). The Italian TV show: Racconti dell’Italia di ieri (1961). Analysis of Il tenente Sheridan. Buio alle otto (1959) and of Le inchieste del commissario Maigret. Un Natale di Maigret (Mario Landi, 1965). The sitcom: Il giornalino di Gian Burrasca (Lina Wertmuller, 1964)
- The Italian serialization and novelization of Romance. Analysis of la cittadella (Anton Giulio Majano, 1964), Il segno del comando (Daniele D'Anza, 1971) and Geminus (Luciano Emmer, 1969)
- The second and third Golden Age of US television drama from Hill Street Blues (1981-1987), Miami Vice (1984-1989), É.R. (1994-2009), to Twin Peaks (1990-1991) and 24 (2001-2010)
- The new television epic: the continous series. The telenovela and creations of Gilberto Braga: La schiava Isaura (1976) and Dancing Days (1978). Analysis of Terra nostra (1999-2000) e Un posto al sole (1996).
- The serial nature of the endless soap opera: Irna Philips and Agnes Nixon. The spread in Italy: from Dallas (1978-1991) to Beautiful (1987-).
- Anomalies in the Italian TV market: the Nineties and the production of Italian fiction. The miniseries from La piovra (1984) to the case Montalbano. Analysis of Gli arancini di Montalbano (Alberto Sironi, 2002). The case of Distretto di polizia(2000).
Bibliography:
1. Appunti delle lezioni o per chi non ha frequentato a scelta una delle seguenti opzioni:
- F. Monteleone, Storia della radio e della televisione in Italia, Marsilio, Venezia (ultima edizione). Il testo è obbligatorio solo per chi non ha frequentato e in ogni caso vanno studiate solo le seguenti parti: Cap. I: "La grande strada dell'etere" / Cap. III: "La parola elettrica" / Cap. IV: "La parola autoritaria" (solo paragrafi 1 e 2) / Cap. V: "La folla domestica" (solo paragrafi 2 e 4) / Cap. VI: "Voci in guerra" (solo paragrafi 1, 2 , 4 e 5) /Cap. VII: "Dagli alleati alla democrazia" (solo paragrafi 1, 2 e 3) /Cap. VIII: "Radio italiana" (solo paragrafi 4 e 5) / Cap. IX: "Vedere a distanza" (solo paragrafi 1 e 2) / Cap. X: "Il magico occhio luminoso" (solo paragrafi 3, 4, 5 e 6) / Cap. XI: "Ribalta accesa" (solo paragrafi 4 e 6) / Cap. XII: "Anni di piombo" / Cap. XIII: "Nel mercato elettronico" (solo paragrafi 4, 6, 7, 8, 9 e 10) /Cap. XIV: "Restate in ascolto" / Cap. XV: "Una difficile transizione" (solo paragrafi 1, 2, 3, 15, 17, 18).
- AA.VV, La Radio: storia di sessant'anni (1924-1984), Rai-eri, Roma 1984 solo le pp. 25-31 (il testo integrale può essere reperito al link https://www.rai.it/dl/docs/1379510465125La_Radio_storia_di_sessant_anni_1924-1984-logo.pdf) e in più Michele Sorice, Lo specchio magico, Linguaggi, formati, generi, pubblici della televisione italiana. Editori Riuniti, Roma, 2002 (il testo integrale può essere reperito al link http://younitv.altervista.org/blog/wp-content/uploads/2013/02/specchiomagico.pdf)
2. P. Valentini, Divi allo specchio. Intrecci tra televisione e cinema nell'Italia del dopoguerra, libreriauniversitaria.it, Padova 2021
3. GLI STUDENTI DEL CORSO DA 12 CFU DEVONO AGGIUNGERE appunti della parte monografica del corso. Per chi non ha frequentato studiare a scelta una delle deu opzioni:
- D. Cardini, La lunga serialità televisiva, Carocci, Roma 2004 oppure
- Milly Buonanno, Le formule del racconto televisivo: la sovversione del tempo nelle narrative seriali, Sansoni, Roma 2002, pp. 25-75 e 100-149 (il testo integrale può essere reperito al link https://www.academia.edu/2228510/Le_formule_del_racconto_televisivo_la_sovversione_del_tempo_nelle_narrative_seriali) e in più
Guglielmo Pescatore, Veronica Innocenti , Le nuove forme della serialità televisiva. Storia, linguaggio e temi, Archetipo, Bologna 2008, pp. 8-14, pp. 29-46, 70-74 (il testo integrale può essere reperito al link https://www.academia.edu/9306650/Le_nuove_forme_della_serialit%C3%A0_televisiva_Storia_linguaggio_temi)
Examination Methods
The method will be determined by the new professor.