Course teached as: B021466 - FORME DEL CINEMA MODERNO E CONTEMPORANEO (Modulo 1) Second Cycle Degree in PERFORMING ARTS Curriculum PROSMART: PRODUZIONE DI SPETTACOLO, MUSICA, ARTE E ARTE TESSILE
Teaching Language
Italian
Course Content
Color and visual culture: intermedial perspectives from cinema of attractions to digital cinema.
Methodological texts:
Francesco Casetti, L’occhio del Novecento: cinema, esperienza, modernità, Bompiani, Milano, 2005.
Francesco Casetti, La galassia Lumière. Sette parole chiave per il cinema che viene, Bompiani, Milano, 2015.
Adriano D'Aloia, Ruggero Eugeni (a cura di), Teorie del cinema. Il dibattito contemporaneo, Raffaello Cortina, Milano, 2017.
Thomas Elsaesser, Film History as Media Archaeology. Tracking Digital Cinema, Amsterdam University Press, Amsterdam, 2016.
Vittorio Gallese, Michele Guerra, Lo schermo empatico. Cinema e neuroscienze, Raffaello Cortina, Milano, 2015.
Andrea Pinotti, Antonio Somaini, Cultura visuale. Immagini, sguardi, media, dispositivi, Einaudi, Torino, 2016.
Texts on color:
Federico Pierotti, La seduzione dello spettro. Storia e cultura del colore nel cinema, Le Mani, Genova, 2012.
Federico Pierotti, Un’archeologia del colore nel cinema italiano. Dal Technicolor ad Antonioni, ETS, Pisa, 2016.
Luca Venzi, Il colore e la composizione filmica, ETS, Pisa, 2006.
Luca Venzi, Colore, in Roberto De Gaetano (a cura di), Lessico del cinema italiano, vol. 1, Mimesis, Milano-Udine, 2014, pp. 173-238.
For the oral test, students will need to choose from the list indicated above (or from additional texts that will be indicated in class). More details about selection criteria will be given in class.
Learning Objectives
Knowledge and understanding: advanced knowledge of modern and contemporary cinema and understanding of narrative forms and styles of each period.
Applying knowledge and understanding: advanced knowledge of film analysis’ methods and understanding of film techniques.
Making judgements: advanced analytical skills in the field of film form.
Communication skills: use of proper terms of film analysis, film style and cinematic language.
Learning skills: autonomous use of analytical tools for the study of cinematic narration and style.
Prerequisites
Knowledge of the main periods of film history.
Teaching Methods
Lesson with projection of filmic sequences.
Further information
Enrollment in moodle website is mandatory.
Type of Assessment
Oral examination. Open questions about: a) the subjects discussed during the course; b) slides and films on MOODLE website; c) bibliography and filmography of the course program. The examination will last 30-40 min.
The modality will be the same for attending and non-attending students. The latter, however, must refer to a different bibliography and filmography. For further information, please consult the MOODLE website at e-l.unifi.it
Course program
Color and visual culture: intermedial perspectives from cinema of attractions to digital cinema.
Full-time students
Syllabus and bibliography (three articles from point 1. and one from point 2., 3., 4., 5., 6).
1. Introduction.
a. Francesco Casetti, La galassia Lumière. Sette parole chiave per il cinema che viene, Bompiani, Milano, 2015, pp. 33-71.
b. Jonathan Crary, Le tecniche dell'osservatore: visione e modernità nel XIX secolo, Einaudi, Torino, 2013, pp. 3-28 e pp. 71-101.
c. Thomas Elsaesser, Film History as Media Archaeology, Amsterdam University Press, Amsterdam, 2016, pp. 71-99.
d. John Gage, Colore e cultura: usi e significati dall'antichità all'arte astratta, Istituto poligrafico e Zecca dello Stato, Roma, 2001, pp. 191-212.
e. Erkki Huhtamo, Jussi Parikka, Un’archeologia dell’archeologia dei media, in Adriano D’Aloia, Ruggero Eugeni (a cura di), Teorie del cinema. Il dibattito contemporaneo, Raffaello Cortina, Milano, 2017.
f. José Moure, Archeologia degli schermi e delle loro immagini, in Federico Pierotti, Paola Valentini, Federico Vitella (a cura di), Cinema italiano: pratiche e tecniche, in «Quaderni del CSCI», 13, 2017.
g. Andrea Pinotti, Antonio Somaini, Cultura visuale. Immagini, sguardi, media, dispositivi, Einaudi, Torino, 2016, pp. 137-183.
2. Color and modern visual culture.
a. Philippe Dubois, Hybridations et métissages. Les mélanges du noir-et-blanc et de la couleur, in Jacques Aumont (a cura di), La couleur en cinéma, Mazzotta-Cinémathèque Française, Milano-Paris, 1995, pp. 74-92.
b. Noël Burch, Il lucernario dell’infinito. Nascita del linguaggio cinematografico, Il Castoro, Milano, 1991, pp. 211-230.
c. Tom Gunning, Metafore colorate: l’attrazione del colore nel cinema delle origini, in Monica Dall'Asta, Guglielmo Pescatore (a cura di), Il colore nel cinema, in «Fotogenia», I, n. 1, 1994, pp. 25-38.
d. Tom Gunning, Prima del documentario: il cinema non-fiction delle origini e l’estetica della ‘veduta’, in «Cinegrafie», V, n. 8, giugno 1995, pp. 11-21.
3. Color and psychological impact.
a. Francesco Casetti, L’occhio del Novecento: cinema, esperienza, modernità, Bompiani, Milano, 2005, pp. 181-227 (capitolo Sensazioni forti).
b. Michael Cowan, Walter Ruttmann and the Cinema of Multiplicity. Avant-Garde, Advertising, Modernity, Amsterdam University Press, Amsterdam, Amsterdam, 2014, pp. 27-54 (capitolo Absolute Advertising: Abstraction and Figuration in Ruttmann’s Animated Product Advertisements (1922-1927)).
c. Scott Higgins, Harnessing the Technicolor Rainbow. Color Design in the 1930s, University of Texas Press, Austin, 2007, pp. 22-47.
d. Federico Pierotti, Chromatic Objects: Colour Advertising and French Avant-garde Films of the 1920s, in Giovanna Fossati et al. (eds.), The Colour Fantastic: Chromatic Worlds of Silent Cinema, Amsterdam University Press, Amsterdam, 2017 (in corso di stampa).
4. Color and "distribution of the sensible".
a. Regina Blaszczyk, The Color Revolution, MIT Press, Cambridge, 2012, pp. 215-240.
b. Jacques Rancière, Il destino delle immagini, Pellegrini, Cosenza, 2007, pp. 135-154.
c. Pamela Roberts, The Genius of Color Photography. From the Autochrome to the Digital Age, Goodman, London, 2007, pp. 126-161.
5. Painting realities: Pasolini and Antonioni.
a. Alain Bergala, La Couleur, la Nouvelle Vague et ses maîtres des années cinquante, in in Jacques Aumont (a cura di), La couleur en cinéma, Mazzotta-Cinémathèque Française, Milano-Paris, 1995, pp. 126-136.
b. Federico Pierotti, La seduzione dello spettro. Storia e cultura del colore nel cinema, Le Mani, Genova, 2012, pp. 213-244.
c. Tomaso Subini, Pier Paolo Pasolini. La ricotta, Lindau, 2009, pp. 140-154.
6. The digital turn: media technologies e computing technologies.
a. Lev Manovich, Il linguaggio dei nuovi media, Olivares, Milano, 2009, pp. 36-87.
b. Richard Misek, Chromatic Cinema. A History of Screen Color, John Wiley & Sons, 2010, pp. 152-180.
Part-time students
Bibliography
1. Francesco Casetti, La galassia Lumière. Sette parole chiave per il cinema che viene, Bompiani, Milano, 2015.
2. Federico Pierotti, Un’archeologia del colore nel cinema italiano. Dal Technicolor ad Antonioni, ETS, Pisa, 2016.
3. Luca Venzi, Colore, in Roberto De Gaetano (a cura di), Lessico del cinema italiano, vol. 1, Mimesis, Milano-Udine, 2014, pp. 173-238.
Filmography
1. Totò a colori (Steno, 1952)
2. Aida (Clemente Fracassi, 1953)
3. Racconti romani (Gianni Franciolini, 1955)
4. La risaia (Raffaello Matarazzo, 1955)
5. Giulietta e Romeo (Renato Castellani, 1954)
6. Le fatiche di Ercole (Pietro Francisci, 1957)
7. Il deserto rosso (Michelangelo Antonioni, 1964)
8. La ricotta (Pier Paolo Pasolini, 1963)
9. La frusta e il corpo (Mario Bava, 1963)
10. Roma (Federico Fellini, 1972)
11. Suspiria (Dario Argento, 1977)
12. Il mistero di Oberwald (Michelangelo Antonioni, 1980)